Verkko-opintojaksojen keskeyttämisten syyt : case Averko
Suominen, Minna (2010)
Suominen, Minna
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312285
Tiivistelmä
Työni lähtökohtana oli löytää syitä, joista johtuen opiskelijat keskeyttävät opinnäytetyönsä toimeksiantajan AVERKOn kursseja. AVERKO, eli avoin verkkoammattikorkeakoulu on osa Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun toimintaa ja tarjoaa laajan kirjon erilaisia Intenetissä, verkko-oppimisympäriston välityksellä opiskeltavia kursseja.
Tutkimusmenetelmänä käytettävään, sähkopostitse lähetettävään kyselyyn päädyttiin, koska niiin ajateltiin saatavan tehokkaasti yhteyttä laajaankin ryhmään, ja koska AVERKOn opiskelijarekisteristä löytyi kätevästi kursseille osallistuneiden sähkopostiosoitteet. Kysely lähetettiin kaikkiaan 3595 AVERKOn kursseille vuonna 2008 osallistuneelle kotimaiselle, sekä kansainväliselle opiskelijalle.
Taustamateriaalinani käytin kirjallisuutta, jossa oli lähestytty erilaisten tutkimusten kautta samaa kurssien keskeyttämisongelmaa eri laitoksissa, sekä eriluontoisilla verkkoympäristöihin sijoittuvilla kursseilla. Tutustuin myös teoksiin, joissa keskityttiin verkko-opetuksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin, sekä mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen kohderyhmän opiskellessa omia kurssejaan verkko-oppimisympäristönä toimi WebCT. Tämän vuoksi selvitettiin myös sitä, miten opiskelijat kokivat ja näkivät oppimisympäristön kurssikäytössään, ja oliko sillä mahdollisesti omalta osaltaan vaikutusta verkkokurssien keskeyttämiseen.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin muutamia yhteisiä syitä, joihin puuttumalla voitaisiin varmasti huomattavasti vähentää kesken jääviä verkkokursseja
Tutkimusmenetelmänä käytettävään, sähkopostitse lähetettävään kyselyyn päädyttiin, koska niiin ajateltiin saatavan tehokkaasti yhteyttä laajaankin ryhmään, ja koska AVERKOn opiskelijarekisteristä löytyi kätevästi kursseille osallistuneiden sähkopostiosoitteet. Kysely lähetettiin kaikkiaan 3595 AVERKOn kursseille vuonna 2008 osallistuneelle kotimaiselle, sekä kansainväliselle opiskelijalle.
Taustamateriaalinani käytin kirjallisuutta, jossa oli lähestytty erilaisten tutkimusten kautta samaa kurssien keskeyttämisongelmaa eri laitoksissa, sekä eriluontoisilla verkkoympäristöihin sijoittuvilla kursseilla. Tutustuin myös teoksiin, joissa keskityttiin verkko-opetuksen mahdollisuuksiin ja haasteisiin, sekä mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen kohderyhmän opiskellessa omia kurssejaan verkko-oppimisympäristönä toimi WebCT. Tämän vuoksi selvitettiin myös sitä, miten opiskelijat kokivat ja näkivät oppimisympäristön kurssikäytössään, ja oliko sillä mahdollisesti omalta osaltaan vaikutusta verkkokurssien keskeyttämiseen.
Tutkimustulosten perusteella löydettiin muutamia yhteisiä syitä, joihin puuttumalla voitaisiin varmasti huomattavasti vähentää kesken jääviä verkkokursseja