Designing a User-Friendly Website
Heiskanen, Pinja (2024)
Heiskanen, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401312263
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy kokonaisvaltaisen teoreettisen perustan luomiseen UI- ja UX-suunnittelulle sekä parhaan ratkaisun kehittämiseen ottaen huomioon eCompanyn ja sen asiakkaiden vaatimukset. Tutkimuksen tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin: mitkä ovat UI- ja UX-suunnittelun parhaat käytännöt ja miten suunnitella eCompanylle paras ratkaisu, joka tarjoaa heidän asiakkailleen mahdollisimman positiivisen ja laadukkaan käyttökokemuksen?
Vaatimusmäärittelyn kautta prosessin alkuvaiheessa keskitytään yrityksen toiveiden ja tarpeiden ymmärtämiseen. Seuraava vaihe on kerätä tutkimusta UX-suunnitteluprosessista ja UI-suunnittelun periaatteista sekä toimialasta ja kohdeasiakasryhmästä. Viimeisessä prosessin vaiheessa yhdistetään tiedot ja luodaan prototyyppi.
Tutkimuksessa havaittiin, että Design Thinking -prosessin toteuttaminen luo tehokkaasti käytännöllisiä, käyttökelpoisia ja toivottavia käyttäjäkokemuksia. Lisäksi visuaalisen suunnittelun periaatteiden, käytettävyysheuristiikan ja esteettömyysohjeiden noudattaminen on ratkaisevan tärkeää käyttäjäystävällisten verkkosivustojen luomisessa. Näitä parhaita käytäntöjä hyödyntämällä prototyyppi täytti eCompanyn vaatimukset sekä oli yksinkertainen, käyttäjäystävällinen ja helppo navigoida.
Vaatimusmäärittelyn kautta prosessin alkuvaiheessa keskitytään yrityksen toiveiden ja tarpeiden ymmärtämiseen. Seuraava vaihe on kerätä tutkimusta UX-suunnitteluprosessista ja UI-suunnittelun periaatteista sekä toimialasta ja kohdeasiakasryhmästä. Viimeisessä prosessin vaiheessa yhdistetään tiedot ja luodaan prototyyppi.
Tutkimuksessa havaittiin, että Design Thinking -prosessin toteuttaminen luo tehokkaasti käytännöllisiä, käyttökelpoisia ja toivottavia käyttäjäkokemuksia. Lisäksi visuaalisen suunnittelun periaatteiden, käytettävyysheuristiikan ja esteettömyysohjeiden noudattaminen on ratkaisevan tärkeää käyttäjäystävällisten verkkosivustojen luomisessa. Näitä parhaita käytäntöjä hyödyntämällä prototyyppi täytti eCompanyn vaatimukset sekä oli yksinkertainen, käyttäjäystävällinen ja helppo navigoida.