Erityistä yleisötyötä
Parkas, Essi; Birgitta, Metso (2024)
Parkas, Essi
Birgitta, Metso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302202
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on muodostettu teatterin yleisötyön toimintamalli erityisryhmän kanssa toimimiseen. Yleisötyö pyrkii avaamaan ja syventämään taidekokemusta sen kokijalle. Yleisötyötä voi muun muassa olla kulissikierrokset, tekijätapaamiset tai työpajat. Tässä opinnäytetyössä keskitytään pedagogiseen ja kynnystä madaltavaan toimintaan. Erityisryhmäksi tässä opinnäytetyössä on määritelty neurokirjolla olevat henkilöt, jotka ovat autismin kirjolla, joilla on ADHD, Touretten oireyhtymä, oppimisvaikeuksia tai kehityksellinen kielihäiriö. Työn tilaajana toimi Q-teatteri ja yhteistyökumppaneina Helsingin Kaupunginteatteri sekä Live-säätiö.
Toimintamalli on kehitetty työpajakokeilun, haastattelujen ja kyselytutkimuksen avulla. Työpajakokeilu toteutettiin ammattiopisto Liven tutkintoon valmentavassa koulutuksessa (TUVA) opiskelevien kanssa. Ryhmälle järjestettiin neljä työpajaa ja kulissikierros sekä alku- ja loppuhaastattelut. Ryhmän erityisopettajalta kerättiin palautehaastattelu. Työtä varten haastateltiin myös seitsemää yleisötyöntekijää eri puolilta Suomea. Lopuksi toteutettiin vielä kyselytutkimus neurokirjolla oleville henkilöille.
Opinnäytetyön tuotos on toimintamalli, joka koostuu suunnittelu-, työpaja- ja kulissikierrosvaiheista. Toimintamalliin kuuluu kaksi työpajaa oppilaitoksella, yksi pidempi työpaja teatterilla sekä kulissikierros. Toimintamallin tavoitteena on olla muunneltavissa ja monistettavissa oleva. The purpose of this thesis was to create an operational model for theatres audience development to work with special needs groups. The aim of audience development is to open and deepen the art experience for the person who is experiencing it. Audience development can be for example a set tour, an artist meeting or a workshop. This thesis focuses on the pedagogical aspects and on the actions to lower the threshold for participants. In this thesis special needs group is defined as people who are on the neuro spectrum. That means peole who are on the autism spectrum, who have ADHD, Tourette's syndrom, learning difficulties or developmental language disorder. This thesis was commissioned by Q-teatteri and created in co-operation with Helsingin Kaupunginteatteri and Live-säätiö.
The operational model was developed though workhop experimentations, interviews and a survey. The workhop experimentations were executed together with students from Live Vocational College. They take part in the preparatory education for an upper secondary qualification (TUVA). The group participated in four workshops and a stage tour. An initial and final survey was conducted. The special needs teacher was also interviewed. Seven people who worked with audience development around Finland were interviewed. Lastly a survey for people who are on the neuro spectrum was carried out.
The output of the thesis is an operational model consisting of planning phase, workshop phase and stage tour phase. It consists of two workshops at the educational institution, one longer workshop at the theatre and a stage tour. The aim of the model is to be adaptable and replicable.
Toimintamalli on kehitetty työpajakokeilun, haastattelujen ja kyselytutkimuksen avulla. Työpajakokeilu toteutettiin ammattiopisto Liven tutkintoon valmentavassa koulutuksessa (TUVA) opiskelevien kanssa. Ryhmälle järjestettiin neljä työpajaa ja kulissikierros sekä alku- ja loppuhaastattelut. Ryhmän erityisopettajalta kerättiin palautehaastattelu. Työtä varten haastateltiin myös seitsemää yleisötyöntekijää eri puolilta Suomea. Lopuksi toteutettiin vielä kyselytutkimus neurokirjolla oleville henkilöille.
Opinnäytetyön tuotos on toimintamalli, joka koostuu suunnittelu-, työpaja- ja kulissikierrosvaiheista. Toimintamalliin kuuluu kaksi työpajaa oppilaitoksella, yksi pidempi työpaja teatterilla sekä kulissikierros. Toimintamallin tavoitteena on olla muunneltavissa ja monistettavissa oleva.
The operational model was developed though workhop experimentations, interviews and a survey. The workhop experimentations were executed together with students from Live Vocational College. They take part in the preparatory education for an upper secondary qualification (TUVA). The group participated in four workshops and a stage tour. An initial and final survey was conducted. The special needs teacher was also interviewed. Seven people who worked with audience development around Finland were interviewed. Lastly a survey for people who are on the neuro spectrum was carried out.
The output of the thesis is an operational model consisting of planning phase, workshop phase and stage tour phase. It consists of two workshops at the educational institution, one longer workshop at the theatre and a stage tour. The aim of the model is to be adaptable and replicable.