Matkailuyritysten verkostoituminen Keminmaassa
Nieminen, Merja (2014)
Nieminen, Merja
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111615731
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Keminmaan matkailuyritysten verkostoitumista. Tarkoituksena on määrittää keminmaalaisten yritysten keskinäinen ja ulkoinen toimijaverkosto ja selvittää nykytilanne sekä tulevaisuuden tavoitteet. Tarkoituksena on löytää uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita sekä myytäviä matkailupaketteja yhteistyön avulla.
Tutkimusaineisto koostuu paikallisille matkailuyrityksille tehdyistä teemahaastatteluista, haastatteluiden analysoinnista ja niiden yhteenvedosta. Tutkimusta varten haastattelin myös Kemin matkailuyrittäjiä, selvittääkseni mitä tarpeita Keminmaan matkailuyritykset voisivat heille toteuttaa. Lisäksi tietoperustana käytin jo olemassa olevia taulukoita, tilastoja ja yritysten internet-sivuja. Teoreettinen viitekehys sisältää matkailualan yhteistyötä koskevaa tietoa, sekä verkostoitumiseen liittyvää lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että paikalliset matkailuyrittäjät ymmärtävät verkostoitumisen tärkeyden, ja yritykset pitävätkin yhteistyötä välttämättömänä tänä päivänä. Keminmaan matkailuverkoston koetaan olevan vielä alkutekijöissään, joten sitä halutaan kasvattaa ja kehittää. Yrittäjät ovat positiivisesti halukkaita lisäämään yhteistyötä ja Keminkin matkailuyrittäjät tekisivät mielellään enemmän yhteistyötä keminmaalaisten kanssa.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä toimeksiantajalle sekä alueen matkailuyrittäjille, sillä niitä voidaan hyödyntää alueen verkostoitumisen suunnittelussa.
Tutkimusaineisto koostuu paikallisille matkailuyrityksille tehdyistä teemahaastatteluista, haastatteluiden analysoinnista ja niiden yhteenvedosta. Tutkimusta varten haastattelin myös Kemin matkailuyrittäjiä, selvittääkseni mitä tarpeita Keminmaan matkailuyritykset voisivat heille toteuttaa. Lisäksi tietoperustana käytin jo olemassa olevia taulukoita, tilastoja ja yritysten internet-sivuja. Teoreettinen viitekehys sisältää matkailualan yhteistyötä koskevaa tietoa, sekä verkostoitumiseen liittyvää lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että paikalliset matkailuyrittäjät ymmärtävät verkostoitumisen tärkeyden, ja yritykset pitävätkin yhteistyötä välttämättömänä tänä päivänä. Keminmaan matkailuverkoston koetaan olevan vielä alkutekijöissään, joten sitä halutaan kasvattaa ja kehittää. Yrittäjät ovat positiivisesti halukkaita lisäämään yhteistyötä ja Keminkin matkailuyrittäjät tekisivät mielellään enemmän yhteistyötä keminmaalaisten kanssa.
Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä toimeksiantajalle sekä alueen matkailuyrittäjille, sillä niitä voidaan hyödyntää alueen verkostoitumisen suunnittelussa.