Rataliikenteen henkilölaiturin rakentaminen
Keränen, Jaakko (2016)
Keränen, Jaakko
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251781
Tiivistelmä
Työn aiheena on rataliikenteen henkilölaiturin rakentaminen. Tavoitteena on kertoa lukijalle, mitkä ovat laiturin rakentamisen tärkeimmät kriteerit ja miten laituri rakennetaan käytännössä huomioiden turvallinen työskentely.
Opinnäytetyössä käytiin läpi ensin yleisimmät laiturityypit ja niiden reunarakenteet sekä perehdyttiin laiturin teon mitoitusperiaatteisiin ja määräyksiin. Sen jälkeen kerrottiin ratatyöstä vastaavan roolista sekä turvamiesmenettelystä ratatyömaalla. Lopuksi perehdyttiin laiturin rakentamiseen käytännössä Kempeleen liikennepaikan muutostyöturakassa ja pohdittiin, miten laiturin rakentamista voisi nopeuttaa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että laiturin teon ja junaliikenteen yhteensovittaminen vaatii paljon etukäteistä sekä työmaalla tapahtuvaa suunnittelua turvallisen rakentamisen toteuttamiseksi. Lisäksi suunnittelua vaativat pääurakoitsijan sekä useiden aliurakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen mukaan lukien logistiikka. Laiturin rakentamisen nopeutta voitaisiin lisätä suunnittelemalla raiteiden käyttö siten, että laiturin viereisellä raiteella ei kulkisi junia sitä tehtäessä. Lisäksi nopeutta saataisiin lisää käyttämällä enemmän kiskoilla liikkuvia työkoneita. The subject of the thesis is building a railway platform. The aim of the thesis is to tell a reader the most important criteria of building a platform and also to see how it is safely built in practice.
First in the thesis the most common platform types and their edge structures were looked over as well the measuring principles and regulations. After that the role of the man responsible for track work and the role of the safety man on a working site were explained. In the end of the thesis building a platform in practice was familiarized with an example of the station working site of Kempele and the manners to build the platform faster were discussed.
In the thesis it was noticed that building safely the platform while the train traffic is ongoing demands lot of planning before and during the construction. It was also noticed that coordination of the work of the main contractor and many subcontractors including the logistics demands a lot of planning. Building a platform faster could be done by planning the use of the tracks beside the platform so that the trains were not allowed to drive the first track beside the platform. Additionally work would be done faster by using the excavators which are able to work on the tracks.
Opinnäytetyössä käytiin läpi ensin yleisimmät laiturityypit ja niiden reunarakenteet sekä perehdyttiin laiturin teon mitoitusperiaatteisiin ja määräyksiin. Sen jälkeen kerrottiin ratatyöstä vastaavan roolista sekä turvamiesmenettelystä ratatyömaalla. Lopuksi perehdyttiin laiturin rakentamiseen käytännössä Kempeleen liikennepaikan muutostyöturakassa ja pohdittiin, miten laiturin rakentamista voisi nopeuttaa.
Opinnäytetyössä havaittiin, että laiturin teon ja junaliikenteen yhteensovittaminen vaatii paljon etukäteistä sekä työmaalla tapahtuvaa suunnittelua turvallisen rakentamisen toteuttamiseksi. Lisäksi suunnittelua vaativat pääurakoitsijan sekä useiden aliurakoitsijoiden töiden yhteensovittaminen mukaan lukien logistiikka. Laiturin rakentamisen nopeutta voitaisiin lisätä suunnittelemalla raiteiden käyttö siten, että laiturin viereisellä raiteella ei kulkisi junia sitä tehtäessä. Lisäksi nopeutta saataisiin lisää käyttämällä enemmän kiskoilla liikkuvia työkoneita.
First in the thesis the most common platform types and their edge structures were looked over as well the measuring principles and regulations. After that the role of the man responsible for track work and the role of the safety man on a working site were explained. In the end of the thesis building a platform in practice was familiarized with an example of the station working site of Kempele and the manners to build the platform faster were discussed.
In the thesis it was noticed that building safely the platform while the train traffic is ongoing demands lot of planning before and during the construction. It was also noticed that coordination of the work of the main contractor and many subcontractors including the logistics demands a lot of planning. Building a platform faster could be done by planning the use of the tracks beside the platform so that the trains were not allowed to drive the first track beside the platform. Additionally work would be done faster by using the excavators which are able to work on the tracks.