Har du försäkrat det allra viktigaste : Undersökning av riskförsäkringarnas marknadsföring i Twitter, i företaget Mandatum
Haaparanta, Hermanni (2023)
Haaparanta, Hermanni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401251823
Tiivistelmä
Arbetet är gjord för att analysera Försäkringskoncernen Mandatums digitala marknadsföring av livförsäkringar i den sociala mediaplatformen Twitter. Forskningen svarar på frågan hur marknadsförs livförsäkringarna i Twitter, och hur skulle man kunna förbättra den organiska marknadsföringen av livförsäkringar. Som undersökningsmetod tillämpades dokumentanalys. Undersökningen genomfördes på inlägg som publicerades under kalenderåret 2022.
Analysen utvidgar sig också till andra inlägg och koncernens sätt att marknadsföra i Twitter. Livförsäkring är en av de mest grundliga försäkringar inom finansvärlden. Livförsäkringar inbakas och tilläggs till olika försäkringar och avtal dagligen. Ändå är också livförsäkringen en produkt som säljs av ett stort antal försäkringsbolag, men marknadsförs inte så aktivt som till exempel andra försäkringar och finansprodukter. Livförsäkringen har dock en märkvärdig roll vid den ekonomiska planeringen inom skatter, och arv.
Digitala marknadsföringen har redan varit och ändrat våra liv. Marknadsföringen inom digitala plattformar blir hela tiden större och utvecklas vidare. Ett centralt fenomen inom digitala marknadsföringen är att konsumenten har mer makt. Analytik, psykologi men också varans kvalité och pris ligger i en större roll, när konsumenten väljer en produkt bland många. Kunskapen om inköpet och förföljelsen av trend har också ändrat på köpbeteendet i dagens värld. Sociala Mediaplatformen Twitter har varit länge en trendsättare for olika produkter. Diskussionen i Twitter delar mycket på åsikter, och skapar behov samt känslor.
Forskningens resultat redogör Mandatums sätt, att marknadsföra i Twitter, och hur klarar sig livförsäkringen som en produkt, i Twitter marknadsföringen. Mandatums främsta styrkor var planerade texter som inte hade skrivfel och var korrekt skrivna. Inläggen var länkade till en källa och var aktuella och riktades på en viss produktkategori. Svagheter kunde bestämmas med att inläggen inte tilltalade kunden, gilla markeringar, kommentarer samt återpubliceringar lyste med sin frånvaro. Dessutom var frekvensen samt segmenteringen mycket varierande. Forskningen utfördes på inläggen som hade publicerats under kalenderåret 2022
Analysen utvidgar sig också till andra inlägg och koncernens sätt att marknadsföra i Twitter. Livförsäkring är en av de mest grundliga försäkringar inom finansvärlden. Livförsäkringar inbakas och tilläggs till olika försäkringar och avtal dagligen. Ändå är också livförsäkringen en produkt som säljs av ett stort antal försäkringsbolag, men marknadsförs inte så aktivt som till exempel andra försäkringar och finansprodukter. Livförsäkringen har dock en märkvärdig roll vid den ekonomiska planeringen inom skatter, och arv.
Digitala marknadsföringen har redan varit och ändrat våra liv. Marknadsföringen inom digitala plattformar blir hela tiden större och utvecklas vidare. Ett centralt fenomen inom digitala marknadsföringen är att konsumenten har mer makt. Analytik, psykologi men också varans kvalité och pris ligger i en större roll, när konsumenten väljer en produkt bland många. Kunskapen om inköpet och förföljelsen av trend har också ändrat på köpbeteendet i dagens värld. Sociala Mediaplatformen Twitter har varit länge en trendsättare for olika produkter. Diskussionen i Twitter delar mycket på åsikter, och skapar behov samt känslor.
Forskningens resultat redogör Mandatums sätt, att marknadsföra i Twitter, och hur klarar sig livförsäkringen som en produkt, i Twitter marknadsföringen. Mandatums främsta styrkor var planerade texter som inte hade skrivfel och var korrekt skrivna. Inläggen var länkade till en källa och var aktuella och riktades på en viss produktkategori. Svagheter kunde bestämmas med att inläggen inte tilltalade kunden, gilla markeringar, kommentarer samt återpubliceringar lyste med sin frånvaro. Dessutom var frekvensen samt segmenteringen mycket varierande. Forskningen utfördes på inläggen som hade publicerats under kalenderåret 2022