0–2-vuotiaiden verinäytteenoton perehdytys ja osaamisen varmistaminen Hus Diagnostiikkakeskuksessa
Vihavainen, Laura (2023)
Vihavainen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401241770
Tiivistelmä
Lasten verinäytteenotto vaatii kokemusta, taitoa ja ohjeiden noudattamista näytteenottajalta. Näytteenoton tulisi olla turvallista potilaalle ja otettujen näytteiden laadukkaita. Perehdytys edellyttää pätevän perehdyttäjän ja vahvan teoriapohjan lisäksi huolellista suunnittelua, johon työntekijä tulisi ottaa mukaan. Osaamisen varmistaminen on kriittistä nopeasti muuttuvassa työympäristössä, koskien sekä uusia että kokeneempia työntekijöitä, ja vaatii esihenkilöltä asianmukaiset valmiudet ja työkalut.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaalia 0–2-vuotiaiden verinäytteenottoon ja rakentaa tentti näytteenottajien osaamisen varmistamiseksi. Tavoitteena oli parantaa lasten näytteenoton perehdytyksen laatua sekä kehittää perehdytystä ja osaamisen varmistamista. Työn tilaaja HUS Diagnostiikkakeskus ha-lusi yhtenäistää perehdytystä ja osaamisen varmistamista.
Kehittämistyön teoreettinen osuus koostui lapsen kehityksestä, lapsen kokemasta kivusta sekä teknisesti lasten verinäytteenottoon liittyvistä asioista ja preanalytiikan tärkeydestä. Teorian pohjalta laadittiin tentti. Näiden lisäksi tietoa haettiin perehdytyksestä ja osaamisen kehittämisestä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tentti aiheesta 0–2-vuotiaiden verinäytteenotto, joka testattiin näytteenottajilla. Heidät haastateltiin tentin sopivuudesta osaamisen varmistamisen työkaluna. Teemoina olivat tentin sopivuus itselle, tekotiheys, tentin muoto ja kysymysten ymmärrettävyys. Haastatteluvastausten perusteella tentti sopii yhdeksi osaamisen varmistamisen työvälineeksi. Kehittämistyössä todettiin, että perehdytys ja osaamisen varmistaminen vaativat suunnitelmallisuutta, teorian osaamista sekä käytännönharjoittelua.
Jatkokehitys ehdotuksia olisivat tentin sähköistäminen, sen tulosten hyödyntäminen koulutuksissa ja perehdytyksessä ja perehdytyksen harmonisointi kokonaisuudessaan.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaalia 0–2-vuotiaiden verinäytteenottoon ja rakentaa tentti näytteenottajien osaamisen varmistamiseksi. Tavoitteena oli parantaa lasten näytteenoton perehdytyksen laatua sekä kehittää perehdytystä ja osaamisen varmistamista. Työn tilaaja HUS Diagnostiikkakeskus ha-lusi yhtenäistää perehdytystä ja osaamisen varmistamista.
Kehittämistyön teoreettinen osuus koostui lapsen kehityksestä, lapsen kokemasta kivusta sekä teknisesti lasten verinäytteenottoon liittyvistä asioista ja preanalytiikan tärkeydestä. Teorian pohjalta laadittiin tentti. Näiden lisäksi tietoa haettiin perehdytyksestä ja osaamisen kehittämisestä.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi tentti aiheesta 0–2-vuotiaiden verinäytteenotto, joka testattiin näytteenottajilla. Heidät haastateltiin tentin sopivuudesta osaamisen varmistamisen työkaluna. Teemoina olivat tentin sopivuus itselle, tekotiheys, tentin muoto ja kysymysten ymmärrettävyys. Haastatteluvastausten perusteella tentti sopii yhdeksi osaamisen varmistamisen työvälineeksi. Kehittämistyössä todettiin, että perehdytys ja osaamisen varmistaminen vaativat suunnitelmallisuutta, teorian osaamista sekä käytännönharjoittelua.
Jatkokehitys ehdotuksia olisivat tentin sähköistäminen, sen tulosten hyödyntäminen koulutuksissa ja perehdytyksessä ja perehdytyksen harmonisointi kokonaisuudessaan.