OmaRetta-palvelun käyttö – Hallitus ja isännöitsijä
Vallin, Petri (2024)
Vallin, Petri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231717
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Retta Isännöinnin asiakkaiden käyttötarkoituksia ja käyttökokemuksia uudesta sähköisestä OmaRetta-palvelusta. OmaRetta-palvelu on suunnattu asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöosakeyhtiöiden asukkaiden, osakkaiden ja ennen kaikkea hallitusten työvälineeksi. Aiheen valinta ja sen sisältö suunniteltiin yhdessä työnantajani Retta Services Oy:n kanssa. Aihe koettiin tärkeänä, koska kohdeyritys on vahvasti ajanut uudistuksia alalla, jossa digitalisaatioon ei ole totuttu.
Teoriaosassa keskityttiin työelämän digitalisaatioon, sähköisiin palveluihin, isännöintialaan ja isännöintialan digitalisaatioon. Tieto tutkimuksen teoriaosaan kerättiin kirjallisuuslähteistä ja verkkosivuilta. Lisäksi tärkeää tietoa saatiin myös kohdeyrityksen omasta intrasta, sekä sähköisistä järjestelmistä.
Opinnäytetyön tavoitteeksi ja tarkoitukseksi asetettiin tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa OmaRetta-palvelun käyttökokemuksista ja käyttötarkoituksesta kohdeyritykselle. Tutkimuksen aihe rajattiin kuitenkin siten, että kehittämisosuus ei kuulu tutkielmaan. Kohdeyrityksen taholta koettiin, että OmaRetta-palvelun kehittämisestä on oleellista kysyä vastaajilta, joten se otettiin mukaan kyselyyn. Opinnäytetyö käsittää myös maantieteellisen rajauksen. Kyselyssä ja haastattelujen osalta keskityttiin Retta Isännöinnin Rauman talousalueeseen.
Tutkimuksen empiirinen osa opinnäytetyössä toteutettiin kyselylomakkeella, joka tehtiin Google-formsin avulla, sekä jaettiin verkon välityksellä vastaajille. Yleisin jakelukanava oli sähköposti. Lisäksi suoritettiin haastatteluja Retta Isännöinnin Rauman alueen isännöitsijöille, jotta saatiin lisää dataa tutkimuksen pohjaksi.
Tutkimustulokset saatiin analysoimalla sekä kyselyn tulokset, että haastattelujen vastauksia. Vastauksista saatiin luotua analysoimalla selkeä kuva OmaRetta-palvelun käyttökokemuksista ja käyttötarkoituksesta. Osa vastauksista on kuvannettu kuvalliseen muotoon ja osa selitetty auki sanallisesti.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä käytiin huomioita tutkimuksesta ja sen tuloksista ja tällöin pohdintaan löydettiin myös mahdollisia kehitysehdotuksia kohdeyritykselle OmaRetta-palvelun käytön osalta.
Teoriaosassa keskityttiin työelämän digitalisaatioon, sähköisiin palveluihin, isännöintialaan ja isännöintialan digitalisaatioon. Tieto tutkimuksen teoriaosaan kerättiin kirjallisuuslähteistä ja verkkosivuilta. Lisäksi tärkeää tietoa saatiin myös kohdeyrityksen omasta intrasta, sekä sähköisistä järjestelmistä.
Opinnäytetyön tavoitteeksi ja tarkoitukseksi asetettiin tuottaa syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa OmaRetta-palvelun käyttökokemuksista ja käyttötarkoituksesta kohdeyritykselle. Tutkimuksen aihe rajattiin kuitenkin siten, että kehittämisosuus ei kuulu tutkielmaan. Kohdeyrityksen taholta koettiin, että OmaRetta-palvelun kehittämisestä on oleellista kysyä vastaajilta, joten se otettiin mukaan kyselyyn. Opinnäytetyö käsittää myös maantieteellisen rajauksen. Kyselyssä ja haastattelujen osalta keskityttiin Retta Isännöinnin Rauman talousalueeseen.
Tutkimuksen empiirinen osa opinnäytetyössä toteutettiin kyselylomakkeella, joka tehtiin Google-formsin avulla, sekä jaettiin verkon välityksellä vastaajille. Yleisin jakelukanava oli sähköposti. Lisäksi suoritettiin haastatteluja Retta Isännöinnin Rauman alueen isännöitsijöille, jotta saatiin lisää dataa tutkimuksen pohjaksi.
Tutkimustulokset saatiin analysoimalla sekä kyselyn tulokset, että haastattelujen vastauksia. Vastauksista saatiin luotua analysoimalla selkeä kuva OmaRetta-palvelun käyttökokemuksista ja käyttötarkoituksesta. Osa vastauksista on kuvannettu kuvalliseen muotoon ja osa selitetty auki sanallisesti.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä käytiin huomioita tutkimuksesta ja sen tuloksista ja tällöin pohdintaan löydettiin myös mahdollisia kehitysehdotuksia kohdeyritykselle OmaRetta-palvelun käytön osalta.