Asiakkuudenhoito-ohjelman kehityssuunnitelma
Mali, Jaakko (2014)
Mali, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215497
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee järjestelmällisen asiakassuhdemarkkinoinnin hyötyjä ja vaatimuksia yritysmarkkinoilla. Työn tavoitteena on luoda toimeksiantajalle tietopaketti, jonka perusteella voidaan arvioida asiakkuudenhoito-ohjelman mahdollista tarvetta ja tarjotaan tämän luontiin kehityssuunnitelma ja siihen liittyviä esimerkkistrategioita. Toimeksiantajalle ehdotettiin työn aihetta aiemmin tehdyn kyselyn pohjalta, sillä kyselyä tehtäessä ilmeni parannuksen kohteita yrityksen asiakassuhteiden hoidossa.
Teoriaosan tarkoituksena on muodostaa käsitys asiakaslähtöisen markkinoinnin tarjoamista kilpailueduista sekä selvittää, miten onnistunut asiakkuudenhoito-ohjelma rakennetaan. Teoriaosassa käydään ensin läpi asiakassuhdemarkkinoinnin lähtökohtia ja hyötyjä, joiden pohjalta syvennytään käsittelemään järjestelmällistä asiakassuhdemarkkinointia eli asiakkuudenhallinta-ohjelmaa vaatimuksineen.
Kävi ilmi, että asiakkuudenhoito-ohjelmaa voidaan hyödyntää yrityksen lähes kaikkien prosessien tehostamiseen. Ohjelman toteuttamiseen luotu kehittämissuunnitelma tarjoaa yrityksen johdolle havainnollistavan yksinkertaistetun mallin ja esimerkkistrategioita kokonaiskuvan hahmottamiseen. Työn hyöty toimeksiantajalle määrittyy sen mukaan, miten opinnäytetyö saa yritysjohdon kiinnostumaan markkinoinnin asiakaskeskeisestä hoitamisesta ja kuinka hyvänä pohjana kehityssuunnitelma toimii mahdollisen syvemmän asiakkuudenhoito-ohjelman toteuttamissuunnitelman luomisessa. Työ tarjoaa kuitenkin toimeksiantajalle erinomaisen mahdollisuuden asiakkuudenhoito-ohjelman tarpeen arviointiin.
Teoriaosan tarkoituksena on muodostaa käsitys asiakaslähtöisen markkinoinnin tarjoamista kilpailueduista sekä selvittää, miten onnistunut asiakkuudenhoito-ohjelma rakennetaan. Teoriaosassa käydään ensin läpi asiakassuhdemarkkinoinnin lähtökohtia ja hyötyjä, joiden pohjalta syvennytään käsittelemään järjestelmällistä asiakassuhdemarkkinointia eli asiakkuudenhallinta-ohjelmaa vaatimuksineen.
Kävi ilmi, että asiakkuudenhoito-ohjelmaa voidaan hyödyntää yrityksen lähes kaikkien prosessien tehostamiseen. Ohjelman toteuttamiseen luotu kehittämissuunnitelma tarjoaa yrityksen johdolle havainnollistavan yksinkertaistetun mallin ja esimerkkistrategioita kokonaiskuvan hahmottamiseen. Työn hyöty toimeksiantajalle määrittyy sen mukaan, miten opinnäytetyö saa yritysjohdon kiinnostumaan markkinoinnin asiakaskeskeisestä hoitamisesta ja kuinka hyvänä pohjana kehityssuunnitelma toimii mahdollisen syvemmän asiakkuudenhoito-ohjelman toteuttamissuunnitelman luomisessa. Työ tarjoaa kuitenkin toimeksiantajalle erinomaisen mahdollisuuden asiakkuudenhoito-ohjelman tarpeen arviointiin.