Alaisten odotukset etäjohtamiselta
Tuomisalo, Ida (2024)
Tuomisalo, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401201604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401201604
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alaisten odotuksia etäjohtamiselta, sekä myös yleisesti tuottaa tietoa etäjohtamisesta ja siihen liittyvistä mahdollisista haasteista. Tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa siitä, miten onnistua etäjohtamisessa esihenkilön näkökulmasta. Opinnäytetyössä käydään myös läpi yleisesti etätyötä sekä työntekijän näkökulmasta etätyön hyötyjä ja haasteita.
Tietoperustana opinnäytetyössä oli etätyö, etätyön haasteet ja hyödyt työntekijälle, etäjohtaminen, onnistunut etäjohtaminen sekä etäjohtamisen haasteet.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, jossa oli tavoitteena selvittää alaisten odotuksia etäjohtamiselta, toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin haastatteluiden avulla, jossa haastateltiin 7 eri työntekijää, joilla on kokemusta etätyöskentelystä ja sitä kautta kokemusta etäjohtamisesta alaisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että alaiset kokevat, että johtaminen toimii samoilla periaatteilla niin etätyössä kuin lähityössä. Luottamus koettiin etäjohtamisessa merkittävässä roolissa ja haastatteluiden myötä korostui nimenomaan molemmin puoleinen luottamus. Luottamukseen, yhteisöllisyyteen, arvostukseen, työsuoritusten mittaamiseen sekä tiedonjakamiseen ja esihenkilön tavoitettavuuteen liittyen jokaiseen nousi esiin yhteisten sääntöjen merkitys etätyössä. Jotta yhteisiä sääntöjä ja käytänteitä voi luoda, tarvitaan avointa kommunikaatiota, jonka takia myös kommunikaation merkitys korostui.
Tietoperustana opinnäytetyössä oli etätyö, etätyön haasteet ja hyödyt työntekijälle, etäjohtaminen, onnistunut etäjohtaminen sekä etäjohtamisen haasteet.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus, jossa oli tavoitteena selvittää alaisten odotuksia etäjohtamiselta, toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin haastatteluiden avulla, jossa haastateltiin 7 eri työntekijää, joilla on kokemusta etätyöskentelystä ja sitä kautta kokemusta etäjohtamisesta alaisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että alaiset kokevat, että johtaminen toimii samoilla periaatteilla niin etätyössä kuin lähityössä. Luottamus koettiin etäjohtamisessa merkittävässä roolissa ja haastatteluiden myötä korostui nimenomaan molemmin puoleinen luottamus. Luottamukseen, yhteisöllisyyteen, arvostukseen, työsuoritusten mittaamiseen sekä tiedonjakamiseen ja esihenkilön tavoitettavuuteen liittyen jokaiseen nousi esiin yhteisten sääntöjen merkitys etätyössä. Jotta yhteisiä sääntöjä ja käytänteitä voi luoda, tarvitaan avointa kommunikaatiota, jonka takia myös kommunikaation merkitys korostui.