Arkilähtöinen musiikillinen vuorovaikutustyöskentely ensikodin vauvaperhetyössä : Työntekijöiden kokemuksia kahden vuoden ajalta.
Kutvonen, Merja-Elisa (2014)
Kutvonen, Merja-Elisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111715774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia musiikillisen vuorovaikutustyöskentelyn mahdollisuutta olla osana ensikodin vauvaperhetyön arkea. Työn tavoitteena oli saada musiikki osaksi ensikodin työntekijöiden jokapäiväistä työskentelyä vauvaperheiden kanssa. Arjessa usein ja monipuolisesti toistuvalla musiikillisella vuorovaikutustyöskentelyllä uskottiin olevan positiivinen vaikutus koko ensikodin yhteisöön. Työssä voidaan nähdä innovatiivinen ote.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja aikaisemmat tutkimukset. Teoriapohja rakennettiin vauvaperhetyöstä, sosiaalipedagogisesta työotteesta vauvaperhetyössä ja varhaisesta vuorovaikutuksesta. Teoriaan sisältyvät myös lapsen kasvu ja kehitys ensimmäisenä ikävuotena sekä kiintymyssuhteen muotoutuminen. Lisäksi teoriapohjassa käsitellään musiikillista vuorovaikutustyötä vauvaperhetyön näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin toiminnallisten ohjausten sekä puolistrukturoidun haastattelun ja fokusryhmähaastattelun kautta. Haastatteluaineisto analy-soitiin teemoittelun ja teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa arkilähtöisellä musiikillisella vuorovaikutustyöskentelyllä olevan positiivisia vaikutuksia ensikodin toimintaan. Työntekijät kokivat musiikillisen vuorovaikutustyön voimauttavaksi ja arkea rikastuttavaksi. Keskeisin tavoite työntekijöiden mukaan heidän työssään oli saada vuorovaikutusta vauvojen ja vanhempien välille, mihin arjessa monipuolisesti esiintyvä ja yksinkertaisuuteen perustuva musiikki antoi entistä paremmin tukea. Arkilähtöinen musiikillinen vuorovaikutustyöskentely olisi sovellettavissa laajastikin sosiaali- ja kasvatusaloilla.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat aiheeseen liittyvä kirjallisuus ja aikaisemmat tutkimukset. Teoriapohja rakennettiin vauvaperhetyöstä, sosiaalipedagogisesta työotteesta vauvaperhetyössä ja varhaisesta vuorovaikutuksesta. Teoriaan sisältyvät myös lapsen kasvu ja kehitys ensimmäisenä ikävuotena sekä kiintymyssuhteen muotoutuminen. Lisäksi teoriapohjassa käsitellään musiikillista vuorovaikutustyötä vauvaperhetyön näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin toiminnallisten ohjausten sekä puolistrukturoidun haastattelun ja fokusryhmähaastattelun kautta. Haastatteluaineisto analy-soitiin teemoittelun ja teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa arkilähtöisellä musiikillisella vuorovaikutustyöskentelyllä olevan positiivisia vaikutuksia ensikodin toimintaan. Työntekijät kokivat musiikillisen vuorovaikutustyön voimauttavaksi ja arkea rikastuttavaksi. Keskeisin tavoite työntekijöiden mukaan heidän työssään oli saada vuorovaikutusta vauvojen ja vanhempien välille, mihin arjessa monipuolisesti esiintyvä ja yksinkertaisuuteen perustuva musiikki antoi entistä paremmin tukea. Arkilähtöinen musiikillinen vuorovaikutustyöskentely olisi sovellettavissa laajastikin sosiaali- ja kasvatusaloilla.