Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan malliin perustuva Routine Task Inventory-Expanded -arviointimenetelmä : koulutustilaisuus toimintaterapeuteille
Kleimola, Tiina; Niemi, Pirta (2015)
Kleimola, Tiina
Niemi, Pirta
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081131
Tiivistelmä
Kognitiiviset rajoitteet esimerkiksi aivovamman yhteydessä näkyvät toimintakyvyssä aina itsestä huolehtimisen toiminnoista työtoimintaan ja vuorovaikutustilanteisiin. Kun kuntoutuminen etenee, havaitaan paremmin kognitiivisia muutoksia esimerkiksi muistin ja tarkkaavuuden toiminnoissa ja oiretiedostuksessa. Toimintaterapian tarkoitus kuntoutujille, joilla on kognitiivisissa valmiuksissa rajoitteita, on minimoida rajoitteita ja auttaa osallistumista jokapäiväisiin toimintoihin. Näin asiakkaat voivat osallistua toimintoihin, joita he haluavat tai joita heidän täytyy tehdä ja näin ollen mahdollistaa tyydyttävään elämään osana yhteisöä.
Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan malli on asiakaslähtöinen lähestymistapa toimintaterapeuttiseen kognition arviointiin ja interventioon. Malli on toimintakeskeinen ja sen keskiössä on ympäristöjen, toimintojen sekä kontekstien muokkaaminen.
Järjestimme projektiluontoisena opinnäytetyönä Oulun alueen toimintaterapeuteille koulutuksen RTI-E arviointimenetelmästä, joka perustuu Claudia K. Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan malliin. Yhteistyökumppanina oli Oulun ammattikorkeakoulu. Välittömänä tavoitteena oli toimintaterapeuttien ammatillisen kehittymisen ja osaamisen vahvistuminen kognitiivisten kykyjen arvioinnissa. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on perustiedot Allenin mallin ja siihen liittyvän RTI-E arviointimenetelmän käytöstä. Koulutuksen laatukriteereinä oli informatiivisuus, toiminnallisuus ja tiedon hyödynnettävyys.
Koulutustilaisuus sisälsi luento-osuuden, jossa käytiin läpi Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan mallin perusteita ja RTI-E arviointimenetelmää. Lisäksi koulutuksessa käsiteltiin aivovammakuntoutujan arviointia case-esimerkillä. Pienryhmätyöskentelynä työstettiin RTI-E arviointimenetelmää.
Koulutukseen osallistujilta suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella toivotaan, että arviointimenetelmästä tehtäisiin virallinen suomennos, joka olisi helpottamassa menetelmän käyttöönotossa. Suullisessa palautteessa kävi myös ilmi, että jatko-osaa aiheeseen koulutuksen muodossa olisi tervetullut. The cognitive effects of traumatic brain injuries are most highly visible in functions and changes in everyday occupations. When the rehabilitation process advances, the cognitive changes in e.g. memory, attention and awareness of disability are easier to identify. The purpose of occupational therapy for people, who may have cognitive deficiency, is to minimize restrictions and improve participation in everyday activities. This enables clients to participate in occupations they want to do and have to do, and thus helping them to have satisfying lives being part of the community.
Allen Cognitive Disability Model is a client orientated approach for evaluation of cognition and intervention in occupational therapy. The model is activity oriented and it focuses on adaptation of occupations, environments and contexts.
This thesis has been made as a project for the occupational therapists working in the Oulu area. Our project was to organize an educational programme about the uses of the RTI-E assessment tool which is part of the Cognitive Disabilities Model by Claudia K. Allen. Our thesis has been made as a project for Oulu University of Applied Sciences. Our project's objective was to improve the professional know-how and development of the occupational therapists in assessing cognitive abilities. After the programme the participants have basic knowledge about the Allen Cognitive Disability Model and the affiliated RTI-E assessment tool. Criterions of quality for the educational programme were informativity, functionality and usability of knowledge.
The educational programme included a lecture about the basic theories and principles of the Allen Cognitive Disability Model and RTI-E. Assessment of person with traumatic brain injury was approached through case-video. In addition, the RTI-E assessment tool was analyzed in small groups.
Based on the verbal and written feedback gathered from the participants there is a need for an official translation of the assessment tool, which would help the usability and initialization of the model. Also participants wished for an advanced course on the subject.
Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan malli on asiakaslähtöinen lähestymistapa toimintaterapeuttiseen kognition arviointiin ja interventioon. Malli on toimintakeskeinen ja sen keskiössä on ympäristöjen, toimintojen sekä kontekstien muokkaaminen.
Järjestimme projektiluontoisena opinnäytetyönä Oulun alueen toimintaterapeuteille koulutuksen RTI-E arviointimenetelmästä, joka perustuu Claudia K. Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan malliin. Yhteistyökumppanina oli Oulun ammattikorkeakoulu. Välittömänä tavoitteena oli toimintaterapeuttien ammatillisen kehittymisen ja osaamisen vahvistuminen kognitiivisten kykyjen arvioinnissa. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on perustiedot Allenin mallin ja siihen liittyvän RTI-E arviointimenetelmän käytöstä. Koulutuksen laatukriteereinä oli informatiivisuus, toiminnallisuus ja tiedon hyödynnettävyys.
Koulutustilaisuus sisälsi luento-osuuden, jossa käytiin läpi Allenin kognitiivisen vajaatoiminnan mallin perusteita ja RTI-E arviointimenetelmää. Lisäksi koulutuksessa käsiteltiin aivovammakuntoutujan arviointia case-esimerkillä. Pienryhmätyöskentelynä työstettiin RTI-E arviointimenetelmää.
Koulutukseen osallistujilta suullisen ja kirjallisen palautteen perusteella toivotaan, että arviointimenetelmästä tehtäisiin virallinen suomennos, joka olisi helpottamassa menetelmän käyttöönotossa. Suullisessa palautteessa kävi myös ilmi, että jatko-osaa aiheeseen koulutuksen muodossa olisi tervetullut.
Allen Cognitive Disability Model is a client orientated approach for evaluation of cognition and intervention in occupational therapy. The model is activity oriented and it focuses on adaptation of occupations, environments and contexts.
This thesis has been made as a project for the occupational therapists working in the Oulu area. Our project was to organize an educational programme about the uses of the RTI-E assessment tool which is part of the Cognitive Disabilities Model by Claudia K. Allen. Our thesis has been made as a project for Oulu University of Applied Sciences. Our project's objective was to improve the professional know-how and development of the occupational therapists in assessing cognitive abilities. After the programme the participants have basic knowledge about the Allen Cognitive Disability Model and the affiliated RTI-E assessment tool. Criterions of quality for the educational programme were informativity, functionality and usability of knowledge.
The educational programme included a lecture about the basic theories and principles of the Allen Cognitive Disability Model and RTI-E. Assessment of person with traumatic brain injury was approached through case-video. In addition, the RTI-E assessment tool was analyzed in small groups.
Based on the verbal and written feedback gathered from the participants there is a need for an official translation of the assessment tool, which would help the usability and initialization of the model. Also participants wished for an advanced course on the subject.