Kokkola-Riippa-rakennusurakka 1:n radan perusparannus
Särkipaju, Henri (2015)
Särkipaju, Henri
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081123
Tiivistelmä
Työn aiheena on rautatien perusparannus, josta on käytetty esimerkkinä Kokkola-Riippa-rakennusurakkaa 1. Tämä urakka on osa suurempaa kokonaisuutta, Seinäjoki–¬Oulu-kaksoisraideurakkaa, ja sen päätoteuttajana toimii Vr Track Oy, joka on myös opinnäytetyön tilaaja. Tarkasteltava urakka sisältää uuden radan rakentamisen kokonaisuudessaan, vanhan raiteen perusparantamisen, uusien siltojen valmistamisen sekä vanhojen korjauksen, yhdeksän tasoristeyksen poistamisen sekä turvalaite- ja sähköratatöitä. Työssä keskitytään perusparantamiseen vaihe vaiheelta, ja tavoitteena onkin antaa lukijalle taustasta riippumatta käsitys siitä, kuinka nykypäivänä radan kuntoa ylläpidetään.
Radan perusparantaminen suoritetaan tiukassa aikataulussa, jokaisen tekniik-kalajin työvaiheet ovat yhtä tärkeitä. Työn aikana opittiin erilaisten työmenetel-mien toimivuuksista paljon ja päästiin kokeilemaan myös uusia toteutusmalleja. Aikatauluissa pysyttiin ja uudet kokeilevat työtavat olivat hyväksi havaittuja. Perusparannusvaiheet on jaettu Kokkola-Riippa-urakassa kolmeen eri osaan: Kokkola-Matkaneva, Matkaneva-Kälviä sekä Kälviä-Riippa. Näistä kaksi osaa saatiin valmiiksi vuonna 2014, vaikka aikataulullisesti töiden yhteensovittaminen olikin haasteellista. Viimeinen osa Matkaneva-Kälviä on enää tekemättä, mutta tämäkin osuus menee mallikkaasti tuttujen tekotapojen ja ammattitaitoisten työryhmien ansiosta. Radan perusparantaminen opinnäytetyön aiheena on mielenkiintoinen ja selkeyttää kokonaisuuden hahmottamista lukijalle. Thesis is railroad construction and the example is look at Kokkola-Riippa RU1 project point of view. The project is part of bigger totality, Seinäjoki-Oulu double railways. Kokkola-Riippa project includes; making a new railroad, repairing the old, building and repairing bridges, deconstructing nine railroad crossing, safety installations and electricity works.
Railroad construction is done in very strike time lines and each part of work is equally important. During the project we used some new methods and they seem to work as every other thing also so we were able to stay those strike time lines. In Kokkola-Riippa, repairing the old railroad is been divided in three part; Kokkola-Matkaneva, Matkaneva-Kälviä and Kälviä-Riippa. This year we have only one part left and because of our early success in other two parts, there is no reason to think that the last one should go any other way.
This thesis was interesting and will help understand the bigger picture of this kind of project.
Radan perusparantaminen suoritetaan tiukassa aikataulussa, jokaisen tekniik-kalajin työvaiheet ovat yhtä tärkeitä. Työn aikana opittiin erilaisten työmenetel-mien toimivuuksista paljon ja päästiin kokeilemaan myös uusia toteutusmalleja. Aikatauluissa pysyttiin ja uudet kokeilevat työtavat olivat hyväksi havaittuja. Perusparannusvaiheet on jaettu Kokkola-Riippa-urakassa kolmeen eri osaan: Kokkola-Matkaneva, Matkaneva-Kälviä sekä Kälviä-Riippa. Näistä kaksi osaa saatiin valmiiksi vuonna 2014, vaikka aikataulullisesti töiden yhteensovittaminen olikin haasteellista. Viimeinen osa Matkaneva-Kälviä on enää tekemättä, mutta tämäkin osuus menee mallikkaasti tuttujen tekotapojen ja ammattitaitoisten työryhmien ansiosta. Radan perusparantaminen opinnäytetyön aiheena on mielenkiintoinen ja selkeyttää kokonaisuuden hahmottamista lukijalle.
Railroad construction is done in very strike time lines and each part of work is equally important. During the project we used some new methods and they seem to work as every other thing also so we were able to stay those strike time lines. In Kokkola-Riippa, repairing the old railroad is been divided in three part; Kokkola-Matkaneva, Matkaneva-Kälviä and Kälviä-Riippa. This year we have only one part left and because of our early success in other two parts, there is no reason to think that the last one should go any other way.
This thesis was interesting and will help understand the bigger picture of this kind of project.