Kokemusasiantuntijoiden monipuoliset työroolit ja niiden toiminnan merkityksellisyys KAP Vantaa -hankkeen kokemusasiantuntijapankissa
Liikamaa, Tarja (2023)
Liikamaa, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille kokemusasiantuntijapankki KAP Vantaa -hankkeen kokemusasiantuntijoiden monipuoliset työroolit sekä toiminnan merkityksellisyys Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Työroolit ovat monipuolistuneet sitten Vantaan kaupungin ensimmäisen neljän kokemusasiantuntijan Aku-hankkeen jälkeen, ja niiden esiin tuominen on tärkeää, jotta jatkossakin on ammattilaisille nähtävissä, minkälaista osaamista ja mihin kokemusasiantuntijoita voi yhteistyössä käyttää. Työroolien lisäksi myös työn merkityksellisyys nousee tutkimuksessa keskeisenä esiin. KAP Vantaa -hankkeen loppuessa 31.12.2023 on tärkeää juurruttaa työ Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osallisuuden mahdollistajaksi ja koulutettujen kokemusasiantuntijoiden käyttämiseksi jatkossakin.
Opinnäytetyö on tehty kerronnallista haastattelua käyttäen, jotta tutkijan oma tietämys sosiaalialan ammattilaisena ja kokemusasiantuntijana ei määrittele tai ohjaa haastatteluja. KAP Vantaa -hanke koulutti 50 kokemusasiantuntijaa vuosina 2020–2022, ja heistä haastatteluun valittiin kahdeksan vapaaehtoista. Opinnäytetyön työroolien monipuolisuuden esiin tuomiseksi on käytetty harkittua valintaa, jotta kokemusasiantuntijapankin monipuoliset työtilaukset nousevat esille. Haastattelut on tehty Teams -alustalla, ja haastattelija ei ole esittänyt muita kuin tarkentavia kysymyksiä. Kerronnallisessa haastattelussa kokemusasiantuntijoita on pyydetty kertomaan omasta työstään ja yhteistyöstä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa sekä siitä, millaista palautetta työstä on saatu.
Työrooleja on ollut kirjavasti sosiaali- ja terveydenhoidon eri hankkeissa ja tehtävissä. Kokemusasiantuntijoiden työrooleja on syntynyt niin kehittämis-, suunnittelu-, arviointi- kuin asiakastyössä. Uudenlaisia työrooleja ovat mediatyöt, kuten blogin kirjoittaminen ja podcast-vieraana oleminen. Asiakkaiden kanssa tehtäviä työrooleja nousi asunnottomuuden, vertaistyön ja intensiivisen palvelu- ja hoitotarpeen arviointia tarvitsevista asiakkaista.
Työn merkityksellisyydestä esille nousee palautteen saamisen tärkeys, ammattilaisten luottaminen, tukeminen ja kannustaminen, työn monipuolisuus sekä asiakkaan aseman korostaminen ja kohtaamisen tärkeys. Haasteina koetaan työnohjaaminen ja opastus sekä palautteen puuttuminen, ammattilaisten kiire sekä asioiden kesken jättäminen tai liian nopealla aikataululla suunniteltujen hankkeiden läpi vieminen. Uusien innovaatioiden mainostaminen ja viestintä koettiin heikoksi ja siten asiakkaiden vähäisen osallistumisen esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden ryhmiin tai vertaiskahveille.
Opinnäytetyö on tehty kerronnallista haastattelua käyttäen, jotta tutkijan oma tietämys sosiaalialan ammattilaisena ja kokemusasiantuntijana ei määrittele tai ohjaa haastatteluja. KAP Vantaa -hanke koulutti 50 kokemusasiantuntijaa vuosina 2020–2022, ja heistä haastatteluun valittiin kahdeksan vapaaehtoista. Opinnäytetyön työroolien monipuolisuuden esiin tuomiseksi on käytetty harkittua valintaa, jotta kokemusasiantuntijapankin monipuoliset työtilaukset nousevat esille. Haastattelut on tehty Teams -alustalla, ja haastattelija ei ole esittänyt muita kuin tarkentavia kysymyksiä. Kerronnallisessa haastattelussa kokemusasiantuntijoita on pyydetty kertomaan omasta työstään ja yhteistyöstä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa sekä siitä, millaista palautetta työstä on saatu.
Työrooleja on ollut kirjavasti sosiaali- ja terveydenhoidon eri hankkeissa ja tehtävissä. Kokemusasiantuntijoiden työrooleja on syntynyt niin kehittämis-, suunnittelu-, arviointi- kuin asiakastyössä. Uudenlaisia työrooleja ovat mediatyöt, kuten blogin kirjoittaminen ja podcast-vieraana oleminen. Asiakkaiden kanssa tehtäviä työrooleja nousi asunnottomuuden, vertaistyön ja intensiivisen palvelu- ja hoitotarpeen arviointia tarvitsevista asiakkaista.
Työn merkityksellisyydestä esille nousee palautteen saamisen tärkeys, ammattilaisten luottaminen, tukeminen ja kannustaminen, työn monipuolisuus sekä asiakkaan aseman korostaminen ja kohtaamisen tärkeys. Haasteina koetaan työnohjaaminen ja opastus sekä palautteen puuttuminen, ammattilaisten kiire sekä asioiden kesken jättäminen tai liian nopealla aikataululla suunniteltujen hankkeiden läpi vieminen. Uusien innovaatioiden mainostaminen ja viestintä koettiin heikoksi ja siten asiakkaiden vähäisen osallistumisen esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden ryhmiin tai vertaiskahveille.