Hur man kan förbättra marknadsföringstillståndens insamlingsprocess : Fallstudie: Aktia.
Eklund, Andreas (2024)
Eklund, Andreas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081153
Tiivistelmä
Det är viktigt för företag att samla in marknadsföringstillstånd. Med hjälp av dessa tillstånd kan företagen bättre känna igen sina kunder eller potentiella kunder och bättre förstå deras behov. Syftet med detta arbete är att söka fram ett svar som skulle hjälpa Aktia att göra insamlingsprocessen av marknadsföringstillstånd mer effektiv och med det samma se om detta skulle hjälpa tillväxten av deras marknadsföringsregister. Problemet med detta arbete är att se om det är möjligt att använda sig av artificiell intelligens på något sätt, så att man skulle kunna förbättra marknadsföringstillståndens insamlingsprocess. I arbetet kommer det fram teorier som stöder insamlingsprocessen av marknadsföringstillstånd. Teorierna innehåller artificiell intelligens inom marknadsföring, marknadsföringstillstånd, Automation med hjälp av artificiell intelligens, effektiva kanalarer för insamlingsprocessen och teori angående CDP plattformar. Begränsningarna som har tagits i bruk för arbetet är gjorda så att detta arbete fokuserar mera på insamlingsprocessen av marknadsföringstillstånd och inte artificiell intelligens eller marknadsföring som en stor bild. I arbetet använder jag mig av kvalitativa metoder där jag har en semistrukturerad intervju. Intervjun hjälper mig att få en bättre bild hur marknadsföringstillstånd samlas in idag i företaget och det hjälper mig att få mera teoretiskt stöd angående ämnet. Till slut ger intervjun tillsammans med teoridelen ett svar på forskningsfrågan.