Covid-19 pandemian vaikutus Haapaveden alakouluikäisten koulunkäynti jaksamiseen
Ahola, Miia; Seppänen, Anni (2023)
Ahola, Miia
Seppänen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401081160
Tiivistelmä
Tutkimus aihe valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Toteutimme tutkimuksen yhteisen tarpeen ja mielenkiinnon vuoksi.
Covid-19 pandemia on näkynyt alakouluikäisten keskuudessa eritavoin. Koulunkäynnin mukaan tuli etäopetus järjestely, joka vaati koululaisilta jaksamista. Etäopetusjakson aikana alakouluikäisten hyvinvointia pyrittiin tukemaan erilaisilla menetelmillä sekä käytännön keinoilla. Sosiaalisten suhteiden puute heikensi koulussa jaksamista ja vaikutti täten alakouluikäisten hyvinvointiin etäopetusjakson aikana.
Opinnäytetyössä käsitellään alakouluikäisten jaksamista, etäopetusta, covid-19 pandemiaa, koulussa jaksamisen tukemista sekä siihen käytettyjä keinoja. Tutkimuksemme osoitti, että koululla oli pienuudestaan
huolimatta järjestetty huomattava määrä tukitoimia alakouluikäisten jaksamisen tueksi etäopetusjakson ajalle.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teema- haastattelulla. Haastattelu nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin kategorioinnin avulla. Kyseisellä menetelmällä saimme paremman käsityksen aineiston laadusta. Tavoitteena oli, että induktiivisella tutkimustyöllä keskityimme kerättyyn aineistoon ja siihen mitä kerätty aineisto kertoi. Selvittämällä haastateltavien työuraa, lisäsimme tutkimuksemme luotettavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, minkälaista alakouluikäisten koulussa jaksaminen oli covid-19 aikana, sekä tarkastella koulun omia käytössä olleita menetelmiä pandemian aikana.
Tutkimuskysymyksemme olivat ”miten covid-19 on vaikuttanut alakouluikäisten jaksamiseen koulussa?” sekä ”miten alakouluikäisten jaksamista on tuettu covid-19 aikana?” Tutkimuksemme osoitti, että alakouluikäiset, jotka kykenivät itsenäiseen työskentelyyn, pärjäsivät pandemian aikana paremmin. Aikaisemminkäytettyjen opetusmenetelmien hyödyntäminen helpotti etäopetukseen siirtymistä. Koulun aktiivinen
yhteydenpito alakouluikäisiin sekä heidän vanhempiinsa etäopetuksen aikana kartoitti alakouluikäisten jaksamista ja auttoi varhaiseen puuttumiseen. Koulu huomioi etäopetuksen aikana erityistä tukea vaativien alakouluikäisten oppimisesta erityisjärjestelyjen avulla toteutellulla lähiopetuksella.
Samankaltaisia tutkimuksia ei ole vielä tehty Haapaveden alakouluista, joten työmme on ensikosketus covid-19 vaikutuksista alakouluikäisten jaksamisen kartoittamisesta. Tutkimusta voidaan käyttää etäopetuksen aikaisten menetelmien vertailussa koulujen välillä. Tutkimusta voitaisiin laajentaa haastattelijoiden määrän lisäämisellä sekä useammalla koululla ja heidän opetushenkilö-kuntansa näkökulmilla.
Covid-19 pandemia on näkynyt alakouluikäisten keskuudessa eritavoin. Koulunkäynnin mukaan tuli etäopetus järjestely, joka vaati koululaisilta jaksamista. Etäopetusjakson aikana alakouluikäisten hyvinvointia pyrittiin tukemaan erilaisilla menetelmillä sekä käytännön keinoilla. Sosiaalisten suhteiden puute heikensi koulussa jaksamista ja vaikutti täten alakouluikäisten hyvinvointiin etäopetusjakson aikana.
Opinnäytetyössä käsitellään alakouluikäisten jaksamista, etäopetusta, covid-19 pandemiaa, koulussa jaksamisen tukemista sekä siihen käytettyjä keinoja. Tutkimuksemme osoitti, että koululla oli pienuudestaan
huolimatta järjestetty huomattava määrä tukitoimia alakouluikäisten jaksamisen tueksi etäopetusjakson ajalle.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teema- haastattelulla. Haastattelu nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin kategorioinnin avulla. Kyseisellä menetelmällä saimme paremman käsityksen aineiston laadusta. Tavoitteena oli, että induktiivisella tutkimustyöllä keskityimme kerättyyn aineistoon ja siihen mitä kerätty aineisto kertoi. Selvittämällä haastateltavien työuraa, lisäsimme tutkimuksemme luotettavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, minkälaista alakouluikäisten koulussa jaksaminen oli covid-19 aikana, sekä tarkastella koulun omia käytössä olleita menetelmiä pandemian aikana.
Tutkimuskysymyksemme olivat ”miten covid-19 on vaikuttanut alakouluikäisten jaksamiseen koulussa?” sekä ”miten alakouluikäisten jaksamista on tuettu covid-19 aikana?” Tutkimuksemme osoitti, että alakouluikäiset, jotka kykenivät itsenäiseen työskentelyyn, pärjäsivät pandemian aikana paremmin. Aikaisemminkäytettyjen opetusmenetelmien hyödyntäminen helpotti etäopetukseen siirtymistä. Koulun aktiivinen
yhteydenpito alakouluikäisiin sekä heidän vanhempiinsa etäopetuksen aikana kartoitti alakouluikäisten jaksamista ja auttoi varhaiseen puuttumiseen. Koulu huomioi etäopetuksen aikana erityistä tukea vaativien alakouluikäisten oppimisesta erityisjärjestelyjen avulla toteutellulla lähiopetuksella.
Samankaltaisia tutkimuksia ei ole vielä tehty Haapaveden alakouluista, joten työmme on ensikosketus covid-19 vaikutuksista alakouluikäisten jaksamisen kartoittamisesta. Tutkimusta voidaan käyttää etäopetuksen aikaisten menetelmien vertailussa koulujen välillä. Tutkimusta voitaisiin laajentaa haastattelijoiden määrän lisäämisellä sekä useammalla koululla ja heidän opetushenkilö-kuntansa näkökulmilla.