Eläinklinikan laboratorion akkreditointiprosessi ISO 17025:2017 ja ISO 9001:2015
Mattsson, Micaela (2023)
Mattsson, Micaela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938498
Tiivistelmä
Eläinklinikoille ei ole laissa asetettuja vaatimuksia siitä, miten toimintaa täytyy seurata ja kehittää. Asetettujen lakien ja muiden säädösten kautta toimintaa on ohjattu, mutta viitekehyksiä tai standardeja esimerkiksi laboratoriolle siitä, miten varmistaa näytetulosten luotettavuus ja validiteetti, ei ole. Laboratoriotoiminnalle on kuitenkin olemassa ISO 17025:2017 standardi toiminnan ohjaamiselle, laboratorion täytyy myös vastata johtamiseen liittyviin vaatimuksiin, ja tähän tarkoitukseen voidaan hyödyntää ISO 9001:2015 standardia. Laatujärjestelmän käyttö ja sen akkreditointi on vapaaehtoista. Kilpailu alalla on kuitenkin kovaa, ja jotta klinikka voi pysyä kehityksen kärjessä ja vastata asiakkaiden aina kasvaviin vaatimuksiin, klinikka on päättänyt kehittää ja panostaa laadunhallintaan.
Työssä selvitettiin mitä on laatujohtaminen ja miten laatu määritellään. Työssä on kerrottu mitä laatujohtaminen tarkoittaa eläinklinikkalaboratoriossa ja miksi, kannattavuuden sekä laboratorio-analyysien tulosten luottavuuden näkökulmasta, myös eläinklinikoiden kannattaa panostaa laatujohtamiseen. Työn yhtenä osana käsitellään myös akkreditointia käsitteenä, miksi akkreditoida, minkälaisesta prosessista on kyse ja miten standardien ISO 17025 ja ISO 9001 vaatimukset voidaan implementoida yhdeksi laatujärjestelmäksi laboratorion akkreditointia varten. Standardien vaatimuksia on peilattu laboratorion toimintaan, ja tämän perusteella tehty etenemissuunnitelma laboratorion akkreditoinnin loppuun viemiseksi. Kehittämisryhmätyönä selvitettiin asiakasnäkökulmaa, ja asiakkaiden laboratoriolle asettamat vaatimukset. Eläinlääkäreiden vaatimukset koskivat lähinnä tulosten raportoinnin tarkkuutta ja raportointimenetelmiä. Lemmikinomistajat eivät osanneet suoria vaatimuksia asettaa.
Panostamalla laatujohtamiseen ja tämän laajuiseen projektiin klinikka haluaa osoittaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen laboratoriopalveluiden tasalaatuisuuden ja luotettavuuden. Palveluiden määrittelyllä, kehittämisellä ja markkinoinnilla halutaan lisätä asiakasymmärrystä sekä samalla tuottaa lisäarvoa niin sisäisille kuin ulkoisille asiakkaille. Työn tuloksena saatiin 2 konkreettista työkalua laboratoriolle: laatukäsikirja ja otsikkotasoinen runko koko johtamisjärjestelmälle. Lisäksi tehtiin katselmus ja jatkosuunnitelma, jotta tulevaisuudessa saavutetaan koko projektin tavoite eli laboratorion akkreditointi standardien ISO 17025 ja ISO 9001 mukaisesti.
Työssä selvitettiin mitä on laatujohtaminen ja miten laatu määritellään. Työssä on kerrottu mitä laatujohtaminen tarkoittaa eläinklinikkalaboratoriossa ja miksi, kannattavuuden sekä laboratorio-analyysien tulosten luottavuuden näkökulmasta, myös eläinklinikoiden kannattaa panostaa laatujohtamiseen. Työn yhtenä osana käsitellään myös akkreditointia käsitteenä, miksi akkreditoida, minkälaisesta prosessista on kyse ja miten standardien ISO 17025 ja ISO 9001 vaatimukset voidaan implementoida yhdeksi laatujärjestelmäksi laboratorion akkreditointia varten. Standardien vaatimuksia on peilattu laboratorion toimintaan, ja tämän perusteella tehty etenemissuunnitelma laboratorion akkreditoinnin loppuun viemiseksi. Kehittämisryhmätyönä selvitettiin asiakasnäkökulmaa, ja asiakkaiden laboratoriolle asettamat vaatimukset. Eläinlääkäreiden vaatimukset koskivat lähinnä tulosten raportoinnin tarkkuutta ja raportointimenetelmiä. Lemmikinomistajat eivät osanneet suoria vaatimuksia asettaa.
Panostamalla laatujohtamiseen ja tämän laajuiseen projektiin klinikka haluaa osoittaa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen laboratoriopalveluiden tasalaatuisuuden ja luotettavuuden. Palveluiden määrittelyllä, kehittämisellä ja markkinoinnilla halutaan lisätä asiakasymmärrystä sekä samalla tuottaa lisäarvoa niin sisäisille kuin ulkoisille asiakkaille. Työn tuloksena saatiin 2 konkreettista työkalua laboratoriolle: laatukäsikirja ja otsikkotasoinen runko koko johtamisjärjestelmälle. Lisäksi tehtiin katselmus ja jatkosuunnitelma, jotta tulevaisuudessa saavutetaan koko projektin tavoite eli laboratorion akkreditointi standardien ISO 17025 ja ISO 9001 mukaisesti.