Vanhemman aliupseerin rooli ja työpaikkaohjaaminen Kaartin jääkärirykmentissä
Nuutinen, Mikko (2023)
Nuutinen, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023123139215
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarkastella, havainnoida ja analysoida työtehtävien kautta työpaikkaohjaamisen ja vanhemman aliupseerin tehtäväkenttää Kaartin jääkärirykmentissä. Työn tavoitteena oli havaintojen pohjalta kehittää työpaikkaohjaamisen prosessia Kaartin jääkärirykmentissä esimerkiksi toimintatapojen, käytänteiden ja ohjekirjallisuuden osalta. Mahdollisia havaintoja kyetään käyttämään työpaikkaohjaamiseen ja siihen liittyvien aiheiden kehittämisessä ja yhdenmukaistamisessa niin toimeksiantajaorganisaatiossa (KAARTJR), kuin myös mahdollisesti muissa Puolustusvoimien joukko-osastoissa tai työpisteissä. Puolustusvoimien ja Kaartin jääkärirykmentin kannalta tavoitteena oli saada eväitä tulevien työpaikkaohjaajien kouluttamiseen ja työpaikkaohjaajatoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön viitekehys painottui Puolustusvoimien oman ohje- ja normikirjallisuuden piiriin, kuten esimerkiksi ohjeisiin henkilöstön osaamisen kehittämisestä sekä perehdyttämisohjeisiin. Lisäksi vahvana tietoperustana toimivat johtamista, kouluttamista ja yleisesti sotilaallisuutta käsittelevät Puolustusvoimien teokset ja oppaat, sekä lait ja asetukset. Päiväkirjan seurantajaksot teemoitettiin monipuolisesti kattamaan eri aiheita, jotka kuvastavat työtehtävieni kirjoa ja aihealueita, joissa korostuvat niin työpaikkaohjaaminen kuin kokeneen sotilaan vastuut ja velvoitteet. Työn loppuhavaintoja varten merkittävässä roolissa oli myös osana työtä toteutettu kysely, jossa työpaikkaohjaajat toivat havaintojaan esille.
Työ avasi hyvin työpaikkaohjaamisen tehtäväkenttää ja nykytilannetta itselleni, sekä sen myötä paljastui konkreettisia huomioita toiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa. Merkittävimpinä kehittämiskohtina Kaartin jääkärirykmentin työpaikkaohjaamisessa esille nousi aikaresurssien puute, ohjekirjallisuuden vanhentuminen sekä yhdenmukaistamisen ja ohjauksen puute. Näitä asioita ja tuloksia tullaan viemään toimeksiantajan tietoisuuteen toiminnan kehittämiseksi ja parantamiseksi. Kokonaisuutena arvioiden myös kirjoittajan valmiudet ja osaaminen sekä tietämys toimia työpaikkaohjaajana parani konkreettisesti, josta hyötyä saadaan ulosmitattua niin yksilö-, kuin organisaatiotasollakin.
Asiasanat: johtaminen, koulutus, mentorointi, työpaikkaohjaaminen, työssä oppiminen
Opinnäytetyön viitekehys painottui Puolustusvoimien oman ohje- ja normikirjallisuuden piiriin, kuten esimerkiksi ohjeisiin henkilöstön osaamisen kehittämisestä sekä perehdyttämisohjeisiin. Lisäksi vahvana tietoperustana toimivat johtamista, kouluttamista ja yleisesti sotilaallisuutta käsittelevät Puolustusvoimien teokset ja oppaat, sekä lait ja asetukset. Päiväkirjan seurantajaksot teemoitettiin monipuolisesti kattamaan eri aiheita, jotka kuvastavat työtehtävieni kirjoa ja aihealueita, joissa korostuvat niin työpaikkaohjaaminen kuin kokeneen sotilaan vastuut ja velvoitteet. Työn loppuhavaintoja varten merkittävässä roolissa oli myös osana työtä toteutettu kysely, jossa työpaikkaohjaajat toivat havaintojaan esille.
Työ avasi hyvin työpaikkaohjaamisen tehtäväkenttää ja nykytilannetta itselleni, sekä sen myötä paljastui konkreettisia huomioita toiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa. Merkittävimpinä kehittämiskohtina Kaartin jääkärirykmentin työpaikkaohjaamisessa esille nousi aikaresurssien puute, ohjekirjallisuuden vanhentuminen sekä yhdenmukaistamisen ja ohjauksen puute. Näitä asioita ja tuloksia tullaan viemään toimeksiantajan tietoisuuteen toiminnan kehittämiseksi ja parantamiseksi. Kokonaisuutena arvioiden myös kirjoittajan valmiudet ja osaaminen sekä tietämys toimia työpaikkaohjaajana parani konkreettisesti, josta hyötyä saadaan ulosmitattua niin yksilö-, kuin organisaatiotasollakin.
Asiasanat: johtaminen, koulutus, mentorointi, työpaikkaohjaaminen, työssä oppiminen