Uudistuva korkeakoulu : esimerkkejä innovaatiopedagogiikan soveltamisesta opetuksessa ja korkeakoulun toiminnassa
Editoija
Komulainen, Martti
Konst, Taru
Keinänen, Meiju
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-644-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-644-9
Tiivistelmä
Työelämän tarpeet ja työelämässä vaadittava osaaminen muuttuvat. Asiaosaamisen lisäksi tarvitaan asiakaslähtöistä ajattelua, luovuutta, yhteistyötaitoja sekä erilaisuuden ja epävarmuuden sietokykyä. Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka vastaa ajan muutospaineisiin ja kehittää opetusta niiden lähtökohdista.
Innovaatiopedagogiikka on yksilöiden ja ryhmien innovaatiokompetenssien kehittymiseen tähtäävä oppimisote, joka määrittelee uudella tavalla kuinka tietoa omaksutaan, tuotetaan ja käytetään siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogiikalla pyritään tuottamaan ammattitaitoa, joka mahdollistaa työelämän innovaatioprosesseihin osallistumisen.
Tässä julkaisussa esitellään esimerkkejä innovaatiopedagogiikan soveltamisesta eri oppimistilanteisiin mutta myös muihin korkeakoulun toimintoihin, kuten tilasuunnitteluun ja kehityskeskusteluihin.
Innovaatiopedagogiikka on yksilöiden ja ryhmien innovaatiokompetenssien kehittymiseen tähtäävä oppimisote, joka määrittelee uudella tavalla kuinka tietoa omaksutaan, tuotetaan ja käytetään siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogiikalla pyritään tuottamaan ammattitaitoa, joka mahdollistaa työelämän innovaatioprosesseihin osallistumisen.
Tässä julkaisussa esitellään esimerkkejä innovaatiopedagogiikan soveltamisesta eri oppimistilanteisiin mutta myös muihin korkeakoulun toimintoihin, kuten tilasuunnitteluun ja kehityskeskusteluihin.