Developing a supplier development program for a case company
Kurkilahti, Maria (2023)
Kurkilahti, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122539104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122539104
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, millainen kumppanuusohjelmamalli auttaisi toimeksiantajayritystä saamaan freelance-toimittajilta enemmän sitoutumista. Tavoitteena on myös tutkia, sitouttaisiko kumppanuusohjelma freelance-toimittajia enemmän toimeksiantajayritykseen ja keitä freelance-toimittajia kumppanuusohjelmaan tulisi sisällyttää.
Tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, vertailuanalyysillä ja kahdella eri kyselyllä. Tutkimus oli sekä laadullinen että määrällinen.
Tulosten perusteella luotiin kumppanuusohjelmamalli toimittajien kehittämistä varten toimeksiantajayritykselle. Tulosten mukaan kumppanuusohjelman on oltava monipuolinen ja avoin, ja sen on tarjottava koulutus- ja kehitysmahdollisuuksia, taloudellisia kannustimia, palautetta ja toimittajille suotuisa asema.
On suositeltavaa aloittaa yksinkertaisella mallilla ja kehittää sitä edelleen yhteistyössä toimittajien kanssa. The purpose of the present study is to explore what kind of a partnering program model would help the commissioning company to get more commitment from their freelance suppliers. The goal is also to study whether a partnering program would commit freelance suppliers more to the commissioning company and who of the freelance suppliers should be included in the partnering program.
The data were collected by using semi-structured interviews, benchmarking and two different surveys. The study was both qualitative and quantitative.
Based on the results, a partnering program model was created for the supplier development purposes for the commissioning company. Results indicate that a partnering program needs to be versatile, transparent and it should offer training and development opportunities, financial incentives, feedback, and favorable status for the suppliers.
It is recommended to start with a simple model and develop it further in collaboration with the suppliers.
Tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, vertailuanalyysillä ja kahdella eri kyselyllä. Tutkimus oli sekä laadullinen että määrällinen.
Tulosten perusteella luotiin kumppanuusohjelmamalli toimittajien kehittämistä varten toimeksiantajayritykselle. Tulosten mukaan kumppanuusohjelman on oltava monipuolinen ja avoin, ja sen on tarjottava koulutus- ja kehitysmahdollisuuksia, taloudellisia kannustimia, palautetta ja toimittajille suotuisa asema.
On suositeltavaa aloittaa yksinkertaisella mallilla ja kehittää sitä edelleen yhteistyössä toimittajien kanssa.
The data were collected by using semi-structured interviews, benchmarking and two different surveys. The study was both qualitative and quantitative.
Based on the results, a partnering program model was created for the supplier development purposes for the commissioning company. Results indicate that a partnering program needs to be versatile, transparent and it should offer training and development opportunities, financial incentives, feedback, and favorable status for the suppliers.
It is recommended to start with a simple model and develop it further in collaboration with the suppliers.