PELIMO : opettajan opas
Luoto, Janina (2020)
Luoto, Janina
Turun ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-757-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-757-6
Tiivistelmä
Kulttuurinen moninaisuus näkyy ja kuuluu Suomessa. Se on läsnä myös peruskoulun arjessa ja siihen suhtautuminen vaatii harjoittelua. Oppilaiden erilaiset etniset, sosioekonomiset, uskonnolliset ja perhemuotoon liittyvät taustat muovaavat jokaisesta lapsesta ja oppilasryhmästä kulttuurisesti omanlaisensa. Millaisin keinoin opettaja voi oppilaidensa kanssa käsitellä moninaisuutta?
PELIMO-hanke pyrkii osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen. Hankkeessa kehitetty digitaalinen PELIMO-peli ja siihen liittyvä opettajan opas ovat työvälineitä kulttuurisen moninaisuuden käsittelemiseksi opetuksessa. Peli ja oppaan tehtävät on suunnattu 4–6-luokkalaisten yhteiskuntaopin opettamiseen. Niitä voi käyttää soveltaen myös muiden oppiaineiden tunneilla.
PELIMO-hankkeen opettajan oppaaseen on koottu ohjeet digitaalisen pelin käyttöön ottamiseksi ja sen hyödyntämiseksi opetuksessa. Kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien keskeisten käsitteiden avulla on jäsennetty tietoa tiiviiseen muotoon. Oppaassa on myös laaja valikoima toiminnallisia harjoitteita, joiden avulla kulttuurisen moninaisuuden teemojen käsittelyä opetuksessa voidaan helposti syventää.
Toivomme pelin ja harjoitteiden antavan uusia näkökulmia opetustyöhön kohti rikasta ja suvaitsevaa kulttuurista moninaisuutta.
PELIMO-hanke pyrkii osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen. Hankkeessa kehitetty digitaalinen PELIMO-peli ja siihen liittyvä opettajan opas ovat työvälineitä kulttuurisen moninaisuuden käsittelemiseksi opetuksessa. Peli ja oppaan tehtävät on suunnattu 4–6-luokkalaisten yhteiskuntaopin opettamiseen. Niitä voi käyttää soveltaen myös muiden oppiaineiden tunneilla.
PELIMO-hankkeen opettajan oppaaseen on koottu ohjeet digitaalisen pelin käyttöön ottamiseksi ja sen hyödyntämiseksi opetuksessa. Kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvien keskeisten käsitteiden avulla on jäsennetty tietoa tiiviiseen muotoon. Oppaassa on myös laaja valikoima toiminnallisia harjoitteita, joiden avulla kulttuurisen moninaisuuden teemojen käsittelyä opetuksessa voidaan helposti syventää.
Toivomme pelin ja harjoitteiden antavan uusia näkökulmia opetustyöhön kohti rikasta ja suvaitsevaa kulttuurista moninaisuutta.