Betonirakenteiden suunnittelun opetuksen kehitystarpeet
Vehmanen, Timo (2023)
Vehmanen, Timo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239031
Tiivistelmä
Koulutuksella luodaan pohja työelämän osaamiselle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia täyttääkö betonirakenteiden suunnittelun opetuksen sisältö Turun ammattikorkeakoulussa sille asetettuja sisällöllisiä ja laajuudellisia vaatimuksia. Tavoitteena on tarkastella opetuksen sisältöä lainsäädännön sekä Fisen myöntämien pätevyyksien kautta. Työssä tarkastellaan myös vastaako opetus sisällöltään työelämän tarpeita.
Tutkimus toteutettiin osittain kirjallisuustutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisella teemahaastattelulla. Työssä selvitettiin opintoihin liittyviä tulkintoja pätevyysvaatimuksissa. Lisäksi tutkittiin, vastaako betonirakenteiden suunnittelun opetuksen sisältö työelämän tarpeita. Osana tutkimusta selvitettiin myös, tuleeko uudesta rakentamislaista muutostarpeita opetuksen sisältöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että opetussuunnitelman mukainen betonirakenteiden suunnittelun opetuksen laajuus ja sisältö vastaavat pätevyysvaatimusluokkaa vaativa. Osittain opetus antaa myös valmiudet poikkeuksellisen vaativan pätevyysvaatimusten täyttymiselle. Fisen pätevyyslautakunta noudattaa betonirakenteiden suunnittelun osalta tiukasti lainmukaisia kriteereitä, eikä se juurikaan käytä tapauskohtaista harkintaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että mitään merkittäviä puutteita opetuksen sisällössä ei havaittu. Tutkimuksen osa, jossa tarkastellaan työelämän tarpeisiin vastaamista, jäi tässä työssä vähemmälle tarkastelulle, eikä sen tuloksista voida vetää merkittäviä johtopäätöksiä.
Tutkimus toteutettiin osittain kirjallisuustutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisella teemahaastattelulla. Työssä selvitettiin opintoihin liittyviä tulkintoja pätevyysvaatimuksissa. Lisäksi tutkittiin, vastaako betonirakenteiden suunnittelun opetuksen sisältö työelämän tarpeita. Osana tutkimusta selvitettiin myös, tuleeko uudesta rakentamislaista muutostarpeita opetuksen sisältöön.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että opetussuunnitelman mukainen betonirakenteiden suunnittelun opetuksen laajuus ja sisältö vastaavat pätevyysvaatimusluokkaa vaativa. Osittain opetus antaa myös valmiudet poikkeuksellisen vaativan pätevyysvaatimusten täyttymiselle. Fisen pätevyyslautakunta noudattaa betonirakenteiden suunnittelun osalta tiukasti lainmukaisia kriteereitä, eikä se juurikaan käytä tapauskohtaista harkintaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että mitään merkittäviä puutteita opetuksen sisällössä ei havaittu. Tutkimuksen osa, jossa tarkastellaan työelämän tarpeisiin vastaamista, jäi tässä työssä vähemmälle tarkastelulle, eikä sen tuloksista voida vetää merkittäviä johtopäätöksiä.