Tampereen kaupungin ikäihmisten liikkumisen edistäminen muotoilun keinoilla
Lähteenmäki, Satu (2023)
Lähteenmäki, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122238990
Tiivistelmä
Liikkumattomuus on yhteiskunnallinen haaste, johon on etsitty vastauksia niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla jo pitkään. Ikäihmisten liikkumattomuuden lasku näyttäytyy erityisesti julkisen terveydenhuollon kasvavina kuluina sekä pitkinä laitoshoitojaksoina, jotka kuormittavat julkistalouden lisäksi ikäihmisiä itseäänkin. Kehittämistyössä tutkittiin ikäihmisten liikkumattomuuden taustalla vaikuttavia tekijöitä käyttäytymisen muutosteorian viitekehyksessä sekä pyrittiin muodostamaan selkeä kuvaus siitä, millaisia heidän kokemat liikkumisen esteet olivat.
Ymmärrystä lisäävinä menetelminä toteutettiin laaja kyselytutkimus, jonka avulla saatiin kartoitettua 65 – 85-vuotiaiden tamperelaisten liikkumiseen liittyviä kokemuksia, asenteita sekä mielipiteitä. Kyselyn tuotoksia käsiteltiin muotoilumenetelmillä samankaltaisuuskaavion sekä arvonmuodostuskartan avulla ja tuotoksena syntyi ikäihmisten liikkujan profiilit, joita voidaan vahvasti hyödyntää liikkumisen lisäämiseksi suunnattujen palvelujen kehittämisen tukena. Profiileita hyödyntämällä voidaan myös toteuttaa vaikuttavampaa ja liikkumista edistävää viestintää kohderyhmän motivointiperusteiset lähtökohdat huomioiden.
Ymmärrystä lisäävinä menetelminä toteutettiin laaja kyselytutkimus, jonka avulla saatiin kartoitettua 65 – 85-vuotiaiden tamperelaisten liikkumiseen liittyviä kokemuksia, asenteita sekä mielipiteitä. Kyselyn tuotoksia käsiteltiin muotoilumenetelmillä samankaltaisuuskaavion sekä arvonmuodostuskartan avulla ja tuotoksena syntyi ikäihmisten liikkujan profiilit, joita voidaan vahvasti hyödyntää liikkumisen lisäämiseksi suunnattujen palvelujen kehittämisen tukena. Profiileita hyödyntämällä voidaan myös toteuttaa vaikuttavampaa ja liikkumista edistävää viestintää kohderyhmän motivointiperusteiset lähtökohdat huomioiden.