Kaasukäyttöisten autojen vuotomittaukset
Saari, Riku (2023)
Saari, Riku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138930
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan kaasuautoja koskevia lakeja ja määräyksiä sekä kuvataan katsastuksessa vaadittavat mittaukset. Insinöörityö tehtiin yhteistyössä A-Katsastus Oy:n kanssa.
Kaasukäyttöiset ajoneuvot ovat edullinen ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto tavanomaisille bensiini- ja dieselmoottorisille autoille. Ne tuovat myös uusia haasteita ja vaatimuksia turvallisuuden ja mittauksien osalta. Traficom julkaisi uudet katsastuksen arvosteluperusteet 1.11.2022. Niihin tuli paljon uusia kaasukäyttöisiä autoja koskevia arvostelukohteita. Työssä tehtiin myös käytännönmittauksia, joissa suoritettiin määräaikaiskatsastuksessa vaadittavat lakisääteiset mittaukset ja vuotomittaus.
Pakokaasupäästöjä mitattaessa huomattiin ero kaasun ja tavanomaisen polttomoottorin välillä CO2-arvoissa. Vuotomittauksia suoritetuista ajoneuvoista ei havaittu kaasuvuotoja. Häiriötuloksia näistä kuitenkin saatiin mitattua. A-Katsastukselta saadun ohjearvon perusteella häiriömittauksien mitta-arvot ovat huomattavasti pienemmät kuin oikean kaasuvuodon mitta-arvot.
Kaasukäyttöiset ajoneuvot ovat edullinen ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto tavanomaisille bensiini- ja dieselmoottorisille autoille. Ne tuovat myös uusia haasteita ja vaatimuksia turvallisuuden ja mittauksien osalta. Traficom julkaisi uudet katsastuksen arvosteluperusteet 1.11.2022. Niihin tuli paljon uusia kaasukäyttöisiä autoja koskevia arvostelukohteita. Työssä tehtiin myös käytännönmittauksia, joissa suoritettiin määräaikaiskatsastuksessa vaadittavat lakisääteiset mittaukset ja vuotomittaus.
Pakokaasupäästöjä mitattaessa huomattiin ero kaasun ja tavanomaisen polttomoottorin välillä CO2-arvoissa. Vuotomittauksia suoritetuista ajoneuvoista ei havaittu kaasuvuotoja. Häiriötuloksia näistä kuitenkin saatiin mitattua. A-Katsastukselta saadun ohjearvon perusteella häiriömittauksien mitta-arvot ovat huomattavasti pienemmät kuin oikean kaasuvuodon mitta-arvot.