Henkilöbrändin rakentaminen
Kuronen, Kaisa (2023)
Kuronen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia henkilöbrändin rakentamista sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa ja ohjata toimeksiantajaa rakentamaan vahva henkilöbrändi, tarjoten selkeä kokonaisuus henkilöbrändäyksestä ja antaen käytännön esimerkkejä sen rakentamiseen. Tavoitteena on, että myös muut henkilöt voivat hyödyntää opinnäytetyötä henkilöbrändin rakentamisessa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vastikään perustettu JSC SALES OY, jonka toimitusjohtaja Jasir Chokairy tulee hyödyntämään tutkimustuloksia oman henkilöbrändin rakentamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, henkilöbrändistä, sosiaalisesta myynnistä ja benchmarkingista. Benchmarking-tutkimusmenetelmällä tutkitaan, kuinka menestyneet henkilöhenkilöt toimivat ja brändäävät itseään sosiaalisessa mediassa. Tutkittavina kohteina on Andrei Koivumäki, Oona Kankkunen ja Sointu Borg.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajan kehotetaan aloittamaan suunnittelemalla sosiaalisen median strategiaansa henkilöbrändäyksen osalta. Itsetuntemus on avaintekijä menestykseen. Tutkimuksen tulokset vastaavat hyvin sitä, mitä tutkimuksella lähdettiin hakemaan.
Jatkotutkimuksena mittareita tulisi seurata, jotka tulisi toiminnalle alusta alkaen määrittää. On tärkeää selvittää, miten henkilöbrändäys vaikuttaa tuloksiin sekä myynnin että sosiaalisen median luvuissa. Benchmarkingin osalta on suositeltavaa jatkaa tutkimusta ja pitää se aktiivisesti osana omaa toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä, henkilöbrändistä, sosiaalisesta myynnistä ja benchmarkingista. Benchmarking-tutkimusmenetelmällä tutkitaan, kuinka menestyneet henkilöhenkilöt toimivat ja brändäävät itseään sosiaalisessa mediassa. Tutkittavina kohteina on Andrei Koivumäki, Oona Kankkunen ja Sointu Borg.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajan kehotetaan aloittamaan suunnittelemalla sosiaalisen median strategiaansa henkilöbrändäyksen osalta. Itsetuntemus on avaintekijä menestykseen. Tutkimuksen tulokset vastaavat hyvin sitä, mitä tutkimuksella lähdettiin hakemaan.
Jatkotutkimuksena mittareita tulisi seurata, jotka tulisi toiminnalle alusta alkaen määrittää. On tärkeää selvittää, miten henkilöbrändäys vaikuttaa tuloksiin sekä myynnin että sosiaalisen median luvuissa. Benchmarkingin osalta on suositeltavaa jatkaa tutkimusta ja pitää se aktiivisesti osana omaa toimintaa.