Hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen opettajan tulevaisuuden osaaminen tekoälyn maailmassa
Laura, Lindholm (2023)
Laura, Lindholm
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Turun ammatti-instituutin hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen opettajan osaamistarpeita vuonna 2035 tulevaisuuden ennakoinnin toimintamallin avulla ja verrata tätä kehittämistyön tulosta tietoperustaan opettajan osaamisesta sekä moniammatilliseen oppilaitosyhteystyössä tehtyyn tulevaisuuden ennakointiaineistoon. Tulevaisuuden osaamisen ennakointiaineistoa verrattiin dokumenttianalyysin aineistoon, jossa kuvataan, kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan opettajan työhön ja osaamiseen. Tämän kehittämistyön aineiston pohjalta tavoitteena oli tuottaa Turun ammatti-instituutin hius- ja kauneudenhoitoalalle ammatillisen opettajan osaamisen hankkimisen ja päivittämisen vuosisuunnitelma.
Ammatillisten opettajien osaaminen on vahvaa mutta mm. opiskelijasukupolvien ohjaustarpeiden muutoksen ja globaalien muutosten vaikutus opiskelijoiden heterogeenisyyteen sekä työelämän muuttuvat osaamistarpeet muuttavat opettajan osaamistarpeita. Opinnäytetyön kehittämistyö on aineistona, jotta voidaan suunnitella opettajan elinikäistä oppimista tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin osaamisen ja ammattitaidon teoriaa sekä työelämässä vaadittavien taitojen oppimista sekä yhteiskunnallisia osaamisen vaatimuksia. Tulevaisuuden muutosvoimista ja ammatillisen koulutuksen muutoksesta käsiteltiin opinnäytetyön aikana päivitettyjä Sitran megatrendejä 2023 sekä ammatillisen koulutuksen toimintaympäristön muutosta. Tekoälyä käsiteltiin sen perustoiminnallisuuksien näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen lajeja. Toimintatutkimusmenetelminä käytettiin tulevaisuuden ennakointiprossia ja dokumenttianalyysiä. Tulevaisuuden ennakointiprosessi toteutettiin Turun ammatti-instituutin palvelualoille Aninkaisen koulutalossa. Hius- ja kauneudenhoitoalalta ennakointiprosessiin osallistui kauneudenhoitoalalta viisi ammatillista opettajaa ja yksi ammatillinen ohjaaja sekä hiusalalta kymmenen ammatillista opettajaa ja kaksi ammatillista ohjaajaa. Toisena toimintatutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, johon valittiin kymmenen artikkelia ja dokumenttia tekoälyn käytöstä opetuksessa ja hius- ja kauneudenhoitoalla, joiden perusteella analysoitiin mitä opettajan osaamista tekoäly tulee mahdollisesti korvaamaan tai tukemaan.
Tulevaisuuden ennakoinnin tuloksina syntyneet ammatillisen opettajan osaamiset vastasivat tietoperustan löydöksiin aikaisemmista tutkimuksista opettajan osaamisesta. Uutta huomattavaa opettajan osaamista ei tästä ennakoinnista löydetty. Dokumenttianalyysin perusteella todettiin, että ammatillisen opettajan osaamista tekoäly ei tule korvaamaan, vaan tehtiin johtopäätös, että tekoälyn käyttöönotto tulisi auttamaan opettajaa rikkonaisessa ja laajassa työnkuvassa. Tulevaisuuden ennakoinnin sekä dokumenttianalyysin tulosten perusteella koottiin hius- ja kauneudenhoitoalan opettajan osaamisen päivittämisen vuosisuunnitelma.
Ammatillisten opettajien osaaminen on vahvaa mutta mm. opiskelijasukupolvien ohjaustarpeiden muutoksen ja globaalien muutosten vaikutus opiskelijoiden heterogeenisyyteen sekä työelämän muuttuvat osaamistarpeet muuttavat opettajan osaamistarpeita. Opinnäytetyön kehittämistyö on aineistona, jotta voidaan suunnitella opettajan elinikäistä oppimista tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin osaamisen ja ammattitaidon teoriaa sekä työelämässä vaadittavien taitojen oppimista sekä yhteiskunnallisia osaamisen vaatimuksia. Tulevaisuuden muutosvoimista ja ammatillisen koulutuksen muutoksesta käsiteltiin opinnäytetyön aikana päivitettyjä Sitran megatrendejä 2023 sekä ammatillisen koulutuksen toimintaympäristön muutosta. Tekoälyä käsiteltiin sen perustoiminnallisuuksien näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen lajeja. Toimintatutkimusmenetelminä käytettiin tulevaisuuden ennakointiprossia ja dokumenttianalyysiä. Tulevaisuuden ennakointiprosessi toteutettiin Turun ammatti-instituutin palvelualoille Aninkaisen koulutalossa. Hius- ja kauneudenhoitoalalta ennakointiprosessiin osallistui kauneudenhoitoalalta viisi ammatillista opettajaa ja yksi ammatillinen ohjaaja sekä hiusalalta kymmenen ammatillista opettajaa ja kaksi ammatillista ohjaajaa. Toisena toimintatutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä, johon valittiin kymmenen artikkelia ja dokumenttia tekoälyn käytöstä opetuksessa ja hius- ja kauneudenhoitoalla, joiden perusteella analysoitiin mitä opettajan osaamista tekoäly tulee mahdollisesti korvaamaan tai tukemaan.
Tulevaisuuden ennakoinnin tuloksina syntyneet ammatillisen opettajan osaamiset vastasivat tietoperustan löydöksiin aikaisemmista tutkimuksista opettajan osaamisesta. Uutta huomattavaa opettajan osaamista ei tästä ennakoinnista löydetty. Dokumenttianalyysin perusteella todettiin, että ammatillisen opettajan osaamista tekoäly ei tule korvaamaan, vaan tehtiin johtopäätös, että tekoälyn käyttöönotto tulisi auttamaan opettajaa rikkonaisessa ja laajassa työnkuvassa. Tulevaisuuden ennakoinnin sekä dokumenttianalyysin tulosten perusteella koottiin hius- ja kauneudenhoitoalan opettajan osaamisen päivittämisen vuosisuunnitelma.