Jatkuvan oppimisen ohjelma MRI-hoitajalle
Kaukinen, Titta (2023)
Kaukinen, Titta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138917
Tiivistelmä
Jatkuva oppiminen on tullut tärkeämmäksi yksilön, yhteiskunnan ja yritysten kannalta. Se vaikuttaa työhyvinvointiin, kasvattaa tuottavuutta ja on yksi kilpailutekijä. Joka päivä työssä opitaan ja osaamista hankitaan tekemällä, kokemalla, muilta oppimalla ja havainnoimalla. (Kallonen & Kuhmonen 2021, 7, 19.) Terveydenhuollossa on tärkeää osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen ja työssä olevien ammattilaisten osaamisen päivittäminen (Hopia ym. 2008, 117). Osaamista tulisi tunnistaa, tunnustaa ja osata paremmin vastata työssä tulleisiin osaamistarpeisiin (Kallonen & Kuhmonen 2021, 7, 19; Hopia ym. 2008, 117). Työntekijöiltä vaaditaan työelämässä hyvän ammattitiedon lisäksi, kommunikointi- ja yhteistyötaitoja ja mahdollisuutta työskennellä erilaisissa ympäristöissä muiden ammattiryhmien kanssa ja kriittistä tiedon hakua ja sen käyttämistä (Keinänen 2019, 15-16).
Tämän työn tarkoituksena on tehdä pohja jatkuvan oppimisen ohjelmalle MRI-hoitajille ja sen avulla mahdollistaa koko uran aikainen oppiminen. Tutkimusosiossa testattiin itse- ja vertaisarviointimittareina RCS-mittaria ja innovaatiokompetenssimittaria. Tutkimusjoukko on MRI-työtä tekevät hoitajat ja tiimivastaavat. RCS-mittarin osa- alueissa osaamisen arvioitiin olevan todella hyvää. Innovaatiokompetenssien osalta osaaminen oli hyvää.
Jatkuvan oppimisen ohjelmassa käytetään osaamisen tasoina Bennerin 5 tasoa. Jatkuvaa oppimista tuetaan erilaisin oppimismenetelmin ja arvioinnein.
Tämän työn tarkoituksena on tehdä pohja jatkuvan oppimisen ohjelmalle MRI-hoitajille ja sen avulla mahdollistaa koko uran aikainen oppiminen. Tutkimusosiossa testattiin itse- ja vertaisarviointimittareina RCS-mittaria ja innovaatiokompetenssimittaria. Tutkimusjoukko on MRI-työtä tekevät hoitajat ja tiimivastaavat. RCS-mittarin osa- alueissa osaamisen arvioitiin olevan todella hyvää. Innovaatiokompetenssien osalta osaaminen oli hyvää.
Jatkuvan oppimisen ohjelmassa käytetään osaamisen tasoina Bennerin 5 tasoa. Jatkuvaa oppimista tuetaan erilaisin oppimismenetelmin ja arvioinnein.