Hevosten heinätuotteiden markkinatutkimus Keski-Suomessa
Avela, Anna-Kristiina (2023)
Avela, Anna-Kristiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038823
Tiivistelmä
Suomalaisessa eläintenpidossa on meneillään murrosvaihe, jossa niin lemmikki- kuin tuotantoeläinten yksilöllisyys korostuu koko ajan enenevissä määrin. Jokaisen yksilön tarpeet pyritään täyttämään ja eläinten hyvinvointiin halutaan panostaa. Lemmikkieläinten hyvinvointiin vaikuttavia seikkoja on monia, mutta hevosen terveyden ja hyvinvoinnin perusta on lähtöisin heinästä, joka on sen tärkein rehu ja yksi eniten hevosen terveyteen vaikuttavista seikoista. Yhä enenevissä määrin on alettu ymmärtää, että myös hevosten ruokinnassa on yksilöllisiä tarpeita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tarpeita sekä tietoa keskisuomalaisilla hevostoimijoilla on hevosheinään ja hevosensa tarpeisiin liittyen, mitä hevosheinän ostajat haluavat ostamaltaan tuotteelta, millaisia vaatimuksia ja rajoitteita heinälle on, sekä miten näihin tarpeisiin toivotaan vastattavan. Työn tilaajana toimi keskisuomalainen heinäntuotantotila.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena jota jaettiin Facebook -yhteisöpalvelussa keskisuomalaisten hevosharrastajien suosimissa ryhmissä. Kyselyyn vastasi 93 keskisuomalaista hevostoimijaa, joiden joukossa oli sekä harrastajia että ammatikseen hevosten kanssa työskenteleviä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa keskisuomalaisista hevostoimijoista tunnistivat omat tarpeensa heinän määrälle, käytölle, tyypille sekä säilytykselle hyvin. Tutkittavista puolet kokivat heidän hevosillaan olevan jokin ruokintaan vaikuttava erityistarve.
Tutkimuksen mukaan tärkeintä keskisuomalaisille hevostoimijoille heinää valitessa oli homeettomuus, pölyttömyys sekä sokerin määrä. Rehuanalyysin arvoista tärkeimpänä pidettiinkin sokeria. Tutkimuksen mukaan rehuanalyysejä osattiin tulkita melko hyvin, eikä tarvetta avulle oikeanlaisen heinän valinnassa juurikaan koettu. Apua tarvittaessa sitä toivottiin ulkopuoliselta asiantuntijalta.
Tutkimuksen tulokset auttavat paitsi heinäntuottajaa ymmärtämään paremmin markkinoita ja asiakkaiden tarpeita, jolloin heinäntuottaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia optimoidessaan omaa tuotantoaan, myös mahdollisia koulutusten järjestäjiä kohdentamaan aihepiirin koulutuksiaan alueensa toimijoille.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tarpeita sekä tietoa keskisuomalaisilla hevostoimijoilla on hevosheinään ja hevosensa tarpeisiin liittyen, mitä hevosheinän ostajat haluavat ostamaltaan tuotteelta, millaisia vaatimuksia ja rajoitteita heinälle on, sekä miten näihin tarpeisiin toivotaan vastattavan. Työn tilaajana toimi keskisuomalainen heinäntuotantotila.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena jota jaettiin Facebook -yhteisöpalvelussa keskisuomalaisten hevosharrastajien suosimissa ryhmissä. Kyselyyn vastasi 93 keskisuomalaista hevostoimijaa, joiden joukossa oli sekä harrastajia että ammatikseen hevosten kanssa työskenteleviä.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa keskisuomalaisista hevostoimijoista tunnistivat omat tarpeensa heinän määrälle, käytölle, tyypille sekä säilytykselle hyvin. Tutkittavista puolet kokivat heidän hevosillaan olevan jokin ruokintaan vaikuttava erityistarve.
Tutkimuksen mukaan tärkeintä keskisuomalaisille hevostoimijoille heinää valitessa oli homeettomuus, pölyttömyys sekä sokerin määrä. Rehuanalyysin arvoista tärkeimpänä pidettiinkin sokeria. Tutkimuksen mukaan rehuanalyysejä osattiin tulkita melko hyvin, eikä tarvetta avulle oikeanlaisen heinän valinnassa juurikaan koettu. Apua tarvittaessa sitä toivottiin ulkopuoliselta asiantuntijalta.
Tutkimuksen tulokset auttavat paitsi heinäntuottajaa ymmärtämään paremmin markkinoita ja asiakkaiden tarpeita, jolloin heinäntuottaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia optimoidessaan omaa tuotantoaan, myös mahdollisia koulutusten järjestäjiä kohdentamaan aihepiirin koulutuksiaan alueensa toimijoille.