Tutustutaan tunteisiin : Tunneprojekti Tervanpolttajan päiväkodin Siniset-ryhmän viisivuotiaille
Perttula, Satu-Lotta; Tervala, Tytti (2014)
Perttula, Satu-Lotta
Tervala, Tytti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315576
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana on Kokkolan kaupungin sivistystoimen varhaiskasvatuspalvelut. Projekti toteutettiin Tervanpolttajan päiväkodin Siniset-ryhmän viisivuotiaille lapsille. Sen tarkoituksena oli tunneasioiden ja -kasvatuksen esille nostaminen päiväkodin arjessa ja tavoitteena oli tukea Tervanpolttajan päiväkodin tunnekasvatusta ja projektiin osallistuvien lasten tunnetaitoja sekä antaa uusia ideoita päiväkodin tunnekasvatuksen toteuttamiseksi. Projektissa käsiteltävät tunteet valittiin teoriatietoon sekä työelämäohjaajan ja opinnäytetyönohjaajan kanssa käytyihin keskusteluihin pohjaten. Projektissa lasten kanssa käytiin läpi ilon, surun, vihan, rakkauden, pelon, kateuden sekä empatian tunteita.
Projektin toiminnallinen osuus koostui yhdeksästä interventiosta, jotka toteutettiin Tervanpolttajan päiväkodilla syksyn 2013 aikana. Keinoina tunteiden käsittelyssä hyödynnettiin pelejä, leikkejä, musiikkia, satuja ja keskustelua. Interventioissa tuotetuista materiaaleista koottiin jokaiselle lapselle portfolio, johon liitettiin myös lapsen haastattelu sekä kuvamateriaalia.
Työelämäohjaajalta sekä lapsilta kerätyn palautteen pohjalta sekä opinnäytetyön tekijöiden havaintojen perusteella interventiot olivat lapsille mieluisia ja he osallistuivat keskusteluun ja toimintaan aktiivisesti. Projektille asetetut tavoitteet täyttyivät, mutta tunteet ja tunnetaidot ovat kuitenkin monimutkaisia ja moniulotteisia ilmiöitä, joiden ymmärtäminen ja oppiminen vaatii aikaa.
Projektin toiminnallinen osuus koostui yhdeksästä interventiosta, jotka toteutettiin Tervanpolttajan päiväkodilla syksyn 2013 aikana. Keinoina tunteiden käsittelyssä hyödynnettiin pelejä, leikkejä, musiikkia, satuja ja keskustelua. Interventioissa tuotetuista materiaaleista koottiin jokaiselle lapselle portfolio, johon liitettiin myös lapsen haastattelu sekä kuvamateriaalia.
Työelämäohjaajalta sekä lapsilta kerätyn palautteen pohjalta sekä opinnäytetyön tekijöiden havaintojen perusteella interventiot olivat lapsille mieluisia ja he osallistuivat keskusteluun ja toimintaan aktiivisesti. Projektille asetetut tavoitteet täyttyivät, mutta tunteet ja tunnetaidot ovat kuitenkin monimutkaisia ja moniulotteisia ilmiöitä, joiden ymmärtäminen ja oppiminen vaatii aikaa.