In-house marknadsföringsstrategier för att förbättra kundupplevelse i Företag X
Bergbom, Aida (2023)
Bergbom, Aida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038683
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att utforska vilka in-house marknadsföringsmetoder och faktorer som kan förbättra kundupplevelsen i Företag X-butiken i Helsingfors. Företag X är ett företag som säljer kläder, skor, accessoarer och heminredning för kvinnor, män och barn. Skribenten är anställd i den nämnda butiken, vilket delvis motiverade valet av arbetets ämne och underlättade insamlingen av data. Den teoretiska referensramen för studien inkluderade marknadsföringsmixen, en teori om kundupplevelse samt forskning om omnichannel-verksamhet inom detaljhandeln, inklusive användningen av verktyg som QR-koder och RFID-taggar. Forskningsmetoden som valdes för arbetet var skrivbordsundersökning, för vilken kundernas kommentarer, feedback och Google-recensioner samlades in från både internet och själva butiken. Den insamlade data analyserades med hjälp av en tabell, och analysen avslöjade flera områden för förbättring, särskilt när det gäller omnichannel-verksamheten mellan butiken och Företag Xs webbshop, regler relaterade till butikens fönster och dagliga ansvarsområden för butiksanställda. Data avslöjade också positiv feedback, som kombinerades med negativ feedback för att utgöra grund för utvecklingsförslag. Eftersom butiken bara har varit öppen i ett år är det avgörande att säkerställa en positiv kundupplevelse och den nödvändiga utvecklingen för att säkerställa butikens framgång i framtiden.