Työnantajamielikuva ja siihen vaikuttaminen
Roiha, Kai (2023)
Roiha, Kai
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637886
Tiivistelmä
Työntekijämarkkina Suomessa on tiivistynyt entisestään. Työnantajamielikuvan vahvistaminen ja sen kohdennettu viestiminen tulevaisuuden työntekijöille on huomisen osaamisen varmistamista.
Opinnäytetyössä tarkastellaan uusien kohdeyritykseen rekrytoitujen työntekijöiden työnantajamielikuvan muutosta rekrytointitapahtuman jälkeisinä kuukausina. Vertailulähtökohtana tutkimusjoukko arvioi kohdeyrityksen työnantajamielikuvan ennen työuransa alkua. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa selkeä käsitys uusien työntekijöiden työnantajakuvan muutoksesta ja samalla saada ajatustaustaa työnantajamielikuvan vahvistamiselle kohdeyrityksessä sekä pitkäaikaisen työnantajasitouttamisen kehittämiselle.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee työnantajamielikuvaa sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta. Työnantajamielikuvan muutoksessa huomioidaan myös perehdytys ja siinä onnistuminen.
Tutkimus toteutettiin yhdessä HR-yksikön kanssa Webropol-kyselynä, joka kohdennettiin kohdeyrityksen kaikille tarkasteluhetkellä viimeisen 14 kuukauden aikana työnsä aloittaneille uusille työntekijöille. Kysely koostui sekä strukturoiduista että avoimista kysymyksistä. Tutkimustuloksia verrattiin kohdeyrityksessä aikaisemmin tehtyihin henkilöstötutkimuksiin.
Tutkimustulokset tunnistivat työnantajamielikuvan muutoksen ja muutoksen taustalla olleita uusille työntekijöille tärkeitä muutokseen vaikuttaneita syitä. Tulokset olivat linjassa viimeaikaisten työnantajamielikuvatutkimusten tulosten kanssa. Tutkimus antoi myös vastauksia kohdeyrityksen työnantajamielikuvan kehittämiselle. Tulosten kautta perehdytysprosesseissa on mahdollista huomioida tulevaisuudessa paremmin eri toimintojen eroavaisuudet ja myös tätä kautta vahvistaa kohdeyrityksen työnantajamielikuvaa.
Opinnäytetyö antoi kohdeyritykselle uutta lisätietoa uusien työntekijöiden rekrytointikilpailussa ja sitouttamisessa. Tutkimustuloksien mukaan noin puolella uusista rekrytoiduista työntekijöistä ennen työhöntuloa muodostunut mielikuva kohdeyrityksestä muuttuu ensimmäisten kuukausien aikana.
Opinnäytetyössä tarkastellaan uusien kohdeyritykseen rekrytoitujen työntekijöiden työnantajamielikuvan muutosta rekrytointitapahtuman jälkeisinä kuukausina. Vertailulähtökohtana tutkimusjoukko arvioi kohdeyrityksen työnantajamielikuvan ennen työuransa alkua. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa selkeä käsitys uusien työntekijöiden työnantajakuvan muutoksesta ja samalla saada ajatustaustaa työnantajamielikuvan vahvistamiselle kohdeyrityksessä sekä pitkäaikaisen työnantajasitouttamisen kehittämiselle.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee työnantajamielikuvaa sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta. Työnantajamielikuvan muutoksessa huomioidaan myös perehdytys ja siinä onnistuminen.
Tutkimus toteutettiin yhdessä HR-yksikön kanssa Webropol-kyselynä, joka kohdennettiin kohdeyrityksen kaikille tarkasteluhetkellä viimeisen 14 kuukauden aikana työnsä aloittaneille uusille työntekijöille. Kysely koostui sekä strukturoiduista että avoimista kysymyksistä. Tutkimustuloksia verrattiin kohdeyrityksessä aikaisemmin tehtyihin henkilöstötutkimuksiin.
Tutkimustulokset tunnistivat työnantajamielikuvan muutoksen ja muutoksen taustalla olleita uusille työntekijöille tärkeitä muutokseen vaikuttaneita syitä. Tulokset olivat linjassa viimeaikaisten työnantajamielikuvatutkimusten tulosten kanssa. Tutkimus antoi myös vastauksia kohdeyrityksen työnantajamielikuvan kehittämiselle. Tulosten kautta perehdytysprosesseissa on mahdollista huomioida tulevaisuudessa paremmin eri toimintojen eroavaisuudet ja myös tätä kautta vahvistaa kohdeyrityksen työnantajamielikuvaa.
Opinnäytetyö antoi kohdeyritykselle uutta lisätietoa uusien työntekijöiden rekrytointikilpailussa ja sitouttamisessa. Tutkimustuloksien mukaan noin puolella uusista rekrytoiduista työntekijöistä ennen työhöntuloa muodostunut mielikuva kohdeyrityksestä muuttuu ensimmäisten kuukausien aikana.