Brändin rakentaminen ravintolayritykselle
Penttonen, Anne (2023)
Penttonen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite oli laatia brändikäsikirja Trust Your Intuition Oy:lle viitekehykseksi ravintolatoiminnan aloittamista varten, rahoituksen hankkimisen tueksi, yrityksen houkuttelevuudeksi rekrytointia ajatellen sekä suuntaviivaksi yrityksen tuotteiden kehittämistä varten.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä. Työ sisältää tietoperustan, produktin prosessin kuvauksen, pohdinnan ja tuotoksen, eli brändikäsikirjan.
Tietoperustassa käsitellään brändin määritelmää, brändin historiaa, brändien merkitystä nykypäivänä, tarinallistamisen merkitystä brändin luomisessa, brändin rakentamista, brändin rakentamista ravintola-alalla ja brändin rakentamisen merkitystä ravintola-alalla.
Opinnäytetyössä ei käsitelty yrityksen brändin markkinointisuunnitelmaa tai yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, koska ne eivät olleet tarpeellisia aloittelevan yrityksen brändin kehitystä ajatellen. Tietoperustasta jätettiin pois brändiin liittyviä termejä, kuten brändipääoma, brändimarkkinointi, brändipositiointi, brändiarkkitehtuuri, brändikartta, brändi-imago, brändi-identiteetti, brändikuva, brändilupaus ja brändiuskollisuus.
Brändikäsikirjaan luotiin suuntaviivat yrityksen brändin rakentamiselle, joita yritys voi jatkojalostaa. Siihen sisällytettiin aiheina visio, graafinen ohjeistus, tone of voice, nimi- ja logoideat, sisustusideoita, konsepti, arvot ja vastuullisuus, tuotteet, palvelut, tapahtumat, kohderyhmät, ostaja-persoonat, henkilökunta, kilpailija-analyysi ja tavoitteet.
Opinnäytetyön pohdinnassa käsitellään brändin rakennusta, opinnäytetyöprosessia sekä opinnäytetyön tuotoksen hyötyä yritykselle.
Opinnäytetyön tekemisen aikana todettiin, että vahvan brändin rakennus ravintolalle on kannattavaa. Se antaa kilpailuvaltin ja mahdollisuuden menestyä, ja on edellytys toiminnan mahdolliselle laajentamiselle.
Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2023 ja se valmistui joulukuussa 2023.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä. Työ sisältää tietoperustan, produktin prosessin kuvauksen, pohdinnan ja tuotoksen, eli brändikäsikirjan.
Tietoperustassa käsitellään brändin määritelmää, brändin historiaa, brändien merkitystä nykypäivänä, tarinallistamisen merkitystä brändin luomisessa, brändin rakentamista, brändin rakentamista ravintola-alalla ja brändin rakentamisen merkitystä ravintola-alalla.
Opinnäytetyössä ei käsitelty yrityksen brändin markkinointisuunnitelmaa tai yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, koska ne eivät olleet tarpeellisia aloittelevan yrityksen brändin kehitystä ajatellen. Tietoperustasta jätettiin pois brändiin liittyviä termejä, kuten brändipääoma, brändimarkkinointi, brändipositiointi, brändiarkkitehtuuri, brändikartta, brändi-imago, brändi-identiteetti, brändikuva, brändilupaus ja brändiuskollisuus.
Brändikäsikirjaan luotiin suuntaviivat yrityksen brändin rakentamiselle, joita yritys voi jatkojalostaa. Siihen sisällytettiin aiheina visio, graafinen ohjeistus, tone of voice, nimi- ja logoideat, sisustusideoita, konsepti, arvot ja vastuullisuus, tuotteet, palvelut, tapahtumat, kohderyhmät, ostaja-persoonat, henkilökunta, kilpailija-analyysi ja tavoitteet.
Opinnäytetyön pohdinnassa käsitellään brändin rakennusta, opinnäytetyöprosessia sekä opinnäytetyön tuotoksen hyötyä yritykselle.
Opinnäytetyön tekemisen aikana todettiin, että vahvan brändin rakennus ravintolalle on kannattavaa. Se antaa kilpailuvaltin ja mahdollisuuden menestyä, ja on edellytys toiminnan mahdolliselle laajentamiselle.
Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2023 ja se valmistui joulukuussa 2023.