Hoitohenkilökunnan keskeiset osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittäminen ikääntyneiden ympärivuorokautisessa palveluasumisen yksikössä
Piippo, Anne-Mari (2023)
Piippo, Anne-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan yleisiä osaamisvaatimuksia ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikössä sekä selvittää hoitohenkilöstön arviota omasta osaamisestaan ja mahdollisista koulutustarpeista. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten johtamisella voidaan tukea osaamisen kehittymistä. Tavoitteena oli löytää keinoja tehostetun asumispalveluyksikön hoitohenkilökunnan osaamisen kehittämiseen ikääntyneiden hoitotyössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ikääntyneiden hoitotyön osaamisvaatimuksia ja osaamisen kehittymistä näyttöön perustuvan hoitotyön, johtamisen, laadun ja potilasturvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi käsitellään ikääntyneiden hoitotyötä yleisesti. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimustapaa. Hoitohenkilöstölle tehtiin ensin sähköinen kysely, jonka avulla selvitettiin heidän osaamistaan tietyillä osa-alueilla sekä mahdollisia koulutustarpeita. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin kehittämistyöpajat, joissa pohdittiin hoitotyöntekijöiden yleisiä osaamisvaatimuksia ikääntyneiden asumispalveluyksikössä sekä keinoja, miten johtamisella voitaisiin tukea osaamisen kehittymistä.
Tutkimuksen tulosten mukaan, hoitohenkilöstön osaaminen oli vahvinta päivittäiseen hoitotyöhön liittyvissä toiminnoissa, kuten peruselintoimintojen seurannassa. Eniten haasteita koettiin olevan eri laitteiden käytössä. Tärkeimmiksi koulutustarpeiksi nousi haavanhoidon, ensiavun ja lääkehoidon koulutukset. Lisäksi toivottiin eri tietojärjestelmiin liittyvää koulutusta. Tärkeimmiksi keinoiksi osaamisen kehittämisen tukemisessa koettiin, koulutusten mahdollistaminen turvaamalla riittävät henkilöstöresurssit, työntekijän vahvuuksien tunnis-taminen ja kannustus esihenkilöltä.
Tuloksia voidaan hyödyntää johtamisen apuvälineenä kehityskeskusteluissa sekä koulutusten suunnittelussa kyseisessä yksikössä. Tätä varten luotiin opinnäytetyön yhteydessä ehdotelma hoitohenkilöstön koulutusrungoksi esihenkilön käyttöön. Tutkimuksen tulokset ovat varsin samansuuntaisia aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Koska tutkimus koski vain yhtä yksikköä, ei tuloksia voida yleistää laajemmin. Jatkotutkimusaiheena tutkimuksen voisi laajentaa koskemaan kaikkia hyvinvointialueen asumispalveluyksiköitä.
Asiasanat: ikääntyneiden hoitotyö, osaamisen varmistaminen, osaamisen tukeminen
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ikääntyneiden hoitotyön osaamisvaatimuksia ja osaamisen kehittymistä näyttöön perustuvan hoitotyön, johtamisen, laadun ja potilasturvallisuuden näkökulmasta. Lisäksi käsitellään ikääntyneiden hoitotyötä yleisesti. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimustapaa. Hoitohenkilöstölle tehtiin ensin sähköinen kysely, jonka avulla selvitettiin heidän osaamistaan tietyillä osa-alueilla sekä mahdollisia koulutustarpeita. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin kehittämistyöpajat, joissa pohdittiin hoitotyöntekijöiden yleisiä osaamisvaatimuksia ikääntyneiden asumispalveluyksikössä sekä keinoja, miten johtamisella voitaisiin tukea osaamisen kehittymistä.
Tutkimuksen tulosten mukaan, hoitohenkilöstön osaaminen oli vahvinta päivittäiseen hoitotyöhön liittyvissä toiminnoissa, kuten peruselintoimintojen seurannassa. Eniten haasteita koettiin olevan eri laitteiden käytössä. Tärkeimmiksi koulutustarpeiksi nousi haavanhoidon, ensiavun ja lääkehoidon koulutukset. Lisäksi toivottiin eri tietojärjestelmiin liittyvää koulutusta. Tärkeimmiksi keinoiksi osaamisen kehittämisen tukemisessa koettiin, koulutusten mahdollistaminen turvaamalla riittävät henkilöstöresurssit, työntekijän vahvuuksien tunnis-taminen ja kannustus esihenkilöltä.
Tuloksia voidaan hyödyntää johtamisen apuvälineenä kehityskeskusteluissa sekä koulutusten suunnittelussa kyseisessä yksikössä. Tätä varten luotiin opinnäytetyön yhteydessä ehdotelma hoitohenkilöstön koulutusrungoksi esihenkilön käyttöön. Tutkimuksen tulokset ovat varsin samansuuntaisia aiemmin tehtyjen tutkimusten kanssa. Koska tutkimus koski vain yhtä yksikköä, ei tuloksia voida yleistää laajemmin. Jatkotutkimusaiheena tutkimuksen voisi laajentaa koskemaan kaikkia hyvinvointialueen asumispalveluyksiköitä.
Asiasanat: ikääntyneiden hoitotyö, osaamisen varmistaminen, osaamisen tukeminen