Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät tilatessa kosmetiikkaa verkkokaupoista
Holopainen, Sanna (2023)
Holopainen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ostaa kosmetiikkatuote verkkokaupasta sekä tekijöitä, mitkä kuluttajat kokevat eduksi ostaessa kosmetiikkaa verkkokaupoista. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä ja yhdistää tietoa niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kuluttajan ostospäätökseen ja valintoihin ostaessa tuotteita verkkokaupoista.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, sillä kirjallisuuskatsauksen avulla on mahdollista tunnistaa uusimpia trendejä, kilpailukeinoja ja innovaatioita, mikä puolestaan voi auttaa verkkokauppoja pysymään kilpailukykyisinä ja sopeutumaan markkinoiden muutoksiin. Opinnäytetyön kehittämistyönä muodostui kattava kokonaisuus kosmetiikan verkkokaupoille kuluttajan päätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kosmeettisen valmisteen tarkoitusta ja markkinoita sekä kuluttajan ostoskäyttäytymistä. Kuluttajan ostoskäyttäytymistä kartoitettiin kuluttajan demografisten ja psykologisten sekä sosiaalisten tekijöiden kautta. Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana systemaattista kirjallisuuskatsausta, jonka avulla oli mahdollista kerätä jo ennalta tutkittua tietoa yhteen, luoden uutta tietoa. Opinnäytetyöhön valikoitui 16 eri tutkimusta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kuluttajan ostopäätökseen tilata tuote verkkokaupan välityksellä vaikuttaa moni asia. Kuluttajan ikä, sukupuoli ja varallisuus sekä kuluttajan oma minäkuva sekä ihanneminä ovat merkittävässä asemassa ostopäätöstä tehdessä. Lisäksi yrityksen brändi, mainonta sekä sosiaalinen media olivat vahvoina vaikuttavina tekijöinä. Kuluttajan luottamus merkkiin sekä sosiaalisen median vaikuttajiin vaikutti myös ostopäätökseen tilata tuote verkkokaupasta. Virtuaalitodellisuuden käyttö verkosta ostaessa nousi myös ilmi tuloksista. Kuluttajien lähipiirin suosittelut ja kokemukset kannustivat kuluttajaa kokeilemaan tuotetta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kosmetiikan verkkokauppojen tulisi ottaa huomioon myös virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet sekä sosiaalisen median ja sosiaalisen median vaikuttajien merkitys kuluttajan ostoskäyttäytymiseen. Jatkokehitysideana nousi ilmi tarve tutkia myös miesten kosmetiikkatuotteiden ostamista verkkokaupoista sekä tekoälyn hyödyntämistä yhä enemmän kosmetiikan verkkokaupassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, sillä kirjallisuuskatsauksen avulla on mahdollista tunnistaa uusimpia trendejä, kilpailukeinoja ja innovaatioita, mikä puolestaan voi auttaa verkkokauppoja pysymään kilpailukykyisinä ja sopeutumaan markkinoiden muutoksiin. Opinnäytetyön kehittämistyönä muodostui kattava kokonaisuus kosmetiikan verkkokaupoille kuluttajan päätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kosmeettisen valmisteen tarkoitusta ja markkinoita sekä kuluttajan ostoskäyttäytymistä. Kuluttajan ostoskäyttäytymistä kartoitettiin kuluttajan demografisten ja psykologisten sekä sosiaalisten tekijöiden kautta. Opinnäytetyössä käytettiin lähestymistapana systemaattista kirjallisuuskatsausta, jonka avulla oli mahdollista kerätä jo ennalta tutkittua tietoa yhteen, luoden uutta tietoa. Opinnäytetyöhön valikoitui 16 eri tutkimusta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kuluttajan ostopäätökseen tilata tuote verkkokaupan välityksellä vaikuttaa moni asia. Kuluttajan ikä, sukupuoli ja varallisuus sekä kuluttajan oma minäkuva sekä ihanneminä ovat merkittävässä asemassa ostopäätöstä tehdessä. Lisäksi yrityksen brändi, mainonta sekä sosiaalinen media olivat vahvoina vaikuttavina tekijöinä. Kuluttajan luottamus merkkiin sekä sosiaalisen median vaikuttajiin vaikutti myös ostopäätökseen tilata tuote verkkokaupasta. Virtuaalitodellisuuden käyttö verkosta ostaessa nousi myös ilmi tuloksista. Kuluttajien lähipiirin suosittelut ja kokemukset kannustivat kuluttajaa kokeilemaan tuotetta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kosmetiikan verkkokauppojen tulisi ottaa huomioon myös virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet sekä sosiaalisen median ja sosiaalisen median vaikuttajien merkitys kuluttajan ostoskäyttäytymiseen. Jatkokehitysideana nousi ilmi tarve tutkia myös miesten kosmetiikkatuotteiden ostamista verkkokaupoista sekä tekoälyn hyödyntämistä yhä enemmän kosmetiikan verkkokaupassa.