Ympäristövastuun haasteet Alkon arvo- ja toimitusketjussa
Rantajärvi, Anton; Porkka, Ville (2014)
Rantajärvi, Anton
Porkka, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015409
Tiivistelmä
Alko Oy on tekemässä yksityiskohtaisempaa arvo- ja toimitusketjukuvausta muiden pohjoismaisten alkoholimonopolien kanssa. Kuvauksessa huomioidaan vastuullisuuden ja arvontuottamisen näkökulmat. Vastuullisuuden merkitys on kasvanut lähivuosina ja sen voidaan katsoa muodostuvan kolmesta osa-alueesta, jotka ovat taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristöllinen vastuu. Tutkimusongelma oli vastuullisuuden haasteet logistiikan arkipäivässä. Opinnäytetyö tehtiin kuvaukseen liittyvänä toimeksiantona Alkolle ja työ rajattiin käsittelemään ympäristövastuuta, koska se koettiin logistiikan osalta selkeimmäksi osa-alueeksi. Työn tarkoituksena oli selvittää ja tutkia haasteita, sekä miettiä mahdollisia mittauskohteita arvo- ja toimitusketjuun.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään vastuullisuuden eri muodot Alkon ja yhteistyökumppaneiden osalta, tarkastellaan arvo- ja toimitusketjuja omina kokonaisuuksinaan, sekä kerrotaan mittausmenetelmistä ja käytössä olevista mittareista. Tietoperustassa esitettyä teoriaa peilataan Alkon toimintaan.
Työ toteutettiin vuoden 2014 kesän ja syksyn aikana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin puolistrukturoituina asiantuntijahaastatteluina. Haastateltaviksi valittiin logistiikan ja vastuullisuuden ammattilaisia Alkosta ja yhteistyökumppanien keskuudesta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että asiakkaiden kiinnostus vastuullisuuteen on kasvanut ja se tuo erilaisia haasteita logistiikan arkipäivään. Logistiikan osalta se tarkoittaa kattavampia päästöraportointeja sekä toimia niiden pohjalta. Lisähaasteen päästömittauksiin asettaa yritysten erilaiset raportointimallit, jotka luovat hankalasti vertailukelpoisia tuloksia. Lisäksi tuloksissa esiin nousi juomapakkausten aiheuttamien ympäristövaikutusten minimoiminen niiden elinkaaren aikana. Mahdollisia mittauskohteita löytyi tutkimuksessa kolme, jotka olivat hiilijalanjäljen mittausosuuden kasvattaminen, pakkausmateriaalien hyödyntämisaste ja kuljetusapuvälineiden uudelleenkäyttöaste.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään vastuullisuuden eri muodot Alkon ja yhteistyökumppaneiden osalta, tarkastellaan arvo- ja toimitusketjuja omina kokonaisuuksinaan, sekä kerrotaan mittausmenetelmistä ja käytössä olevista mittareista. Tietoperustassa esitettyä teoriaa peilataan Alkon toimintaan.
Työ toteutettiin vuoden 2014 kesän ja syksyn aikana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se suoritettiin puolistrukturoituina asiantuntijahaastatteluina. Haastateltaviksi valittiin logistiikan ja vastuullisuuden ammattilaisia Alkosta ja yhteistyökumppanien keskuudesta.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että asiakkaiden kiinnostus vastuullisuuteen on kasvanut ja se tuo erilaisia haasteita logistiikan arkipäivään. Logistiikan osalta se tarkoittaa kattavampia päästöraportointeja sekä toimia niiden pohjalta. Lisähaasteen päästömittauksiin asettaa yritysten erilaiset raportointimallit, jotka luovat hankalasti vertailukelpoisia tuloksia. Lisäksi tuloksissa esiin nousi juomapakkausten aiheuttamien ympäristövaikutusten minimoiminen niiden elinkaaren aikana. Mahdollisia mittauskohteita löytyi tutkimuksessa kolme, jotka olivat hiilijalanjäljen mittausosuuden kasvattaminen, pakkausmateriaalien hyödyntämisaste ja kuljetusapuvälineiden uudelleenkäyttöaste.