Kuvapuhelinpalvelun asiakaskokemukset Kajaanin kotihoidossa
Laukkanen, Taru; Metsälä, Erja (2023)
Laukkanen, Taru
Metsälä, Erja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938544
Tiivistelmä
Väestön ikärakenteen muuttuminen ja hoitohenkilöstön riittävyys haastaa sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta. Haasteita henkilöstön riittävyydessä ja väestön ikärakenteen muuttumisessa on erityisesti Kainuussa. Kainuussa myös välimatkat ovat pitkiä, joka osaltaan lisää haasteita palvelujen järjestämiseen ja saatavuuteen. Ikäteknologian avulla on kuitenkin mahdollista löytää ratkaisuja haasteisiin, joita väestön ikääntyminen ja hoitohenkilöstön riittämättömyys aiheuttaa. Kuvapuhelinpalvelu on ikäteknologiaa hyödyntävä kotihoidon palvelu, jolla voidaan toteuttaa etähoivaa. Kuvapuhelinpalvelu on otettu Kainuussa käyttöön vuonna 2020. Tutkimuksessa selvitettiin kajaanilaisten kuvapuhelinpalvelua käyttävien asiakkaiden kokemuksia palvelun käytöstä.
Tutkimus toteutettiin EAFS-hankkeen toimeksiantona Kainuun hyvinvointialueelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikäteknologian hyödyntämistä ikäihmisten kotihoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kuvapuhelinpalveluiden käyttökokemuksista Kajaanin kotihoidossa EAFS-hankkeelle ja Kainuun hyvinvointialueelle. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineisto tutkimukseen kerättiin haastattelemalla Kajaanilaisia kuvapuhelinpalvelun käyttäjiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelumuotona oli teemahaastattelut. Haastatteluihin osallistui kuusi Kajaanissa asuvaa kotihoidon asiakasta. Tutkimuksen teoriaosuus rakentui etähoivan, ikäteknologian, kotihoidon ja kuvapuhelinpalvelun ympärille. Tutkimuksessa selvitettiin, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa tutkittavassa ilmiössä.
Tutkimustulosten analysointitapa oli teoriaohjaava ja tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksenä oli, minkälaisia haasteita ja hyötyjä kuvapuhelinpalvelusta voi olla ikäihmiselle. Tutkimus-tulosten mukaan kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto ja käyttö on pääosin koettu helpoksi. Jonkin verran teknologiasta johtuvia haasteita on kuitenkin ollut. Vuorovaikutus kuvapuhelinpalvelun välityksellä on ollut hyvää ja palvelun käyttäjät eivät ole kaivanneet hoitajien fyysisiä kotikäyntejä. Kuvapuhelinpalvelua on hyödynnetty myös muihin käyttötarkoituksiin, kuin vain hoitajien kanssa yhteydenpitoon. Kuvapuhelunpalvelun muita käyttömahdollisuuksia, kuten jumppaa toivottiin käyttäjien keskuudessa jonkin verran lisää. Tutkimustulosten mukaan kuvapuhelinpalvelu oli lisännyt käyttäjien turvallisuudentunnetta.
Tutkimuksen johtopäätöksissä tultiin siihen tulokseen, että kuvapuhelinpalvelu on helppokäyttöinen, joskin ongelmia käytössä voi tulla teknologian toimintaan liittyvistä asioista. Kuvapuhelinpalvelu helpottaa kotihoidon palvelujen järjestämistä ja on edullisempi niin hyvinvointialueelle, kuin asiakkaalle itselleen. Edullisuutensa lisäksi palvelun käyttö vähentää ympäristön kuormitusta päästöjä vähentämällä. Kuvapuhelinpalvelua olisi syytä tulevaisuudessa hyödyntää laajemmin, sillä sen avulla voidaan tuoda ikäihmisen arkeen sisältöä, joka edistää terveyttä ja hyvinvointia. Kuvapuhelinpalvelu on palvelu, jolla voidaan tukea ikäihmisen kotona asumista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kuvapuhelinpalvelun asiakastyytyväisyyden arvioinnissa ja palvelun kehittämiseen. Jatkotutkimusaiheeksi nousi kuvapuhelinpalvelun aloituksen yhteydessä olevan neuvonnan määrän ja laadun selvittäminen.
Tutkimus toteutettiin EAFS-hankkeen toimeksiantona Kainuun hyvinvointialueelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ikäteknologian hyödyntämistä ikäihmisten kotihoidossa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kuvapuhelinpalveluiden käyttökokemuksista Kajaanin kotihoidossa EAFS-hankkeelle ja Kainuun hyvinvointialueelle. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineisto tutkimukseen kerättiin haastattelemalla Kajaanilaisia kuvapuhelinpalvelun käyttäjiä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja haastattelumuotona oli teemahaastattelut. Haastatteluihin osallistui kuusi Kajaanissa asuvaa kotihoidon asiakasta. Tutkimuksen teoriaosuus rakentui etähoivan, ikäteknologian, kotihoidon ja kuvapuhelinpalvelun ympärille. Tutkimuksessa selvitettiin, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa tutkittavassa ilmiössä.
Tutkimustulosten analysointitapa oli teoriaohjaava ja tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksenä oli, minkälaisia haasteita ja hyötyjä kuvapuhelinpalvelusta voi olla ikäihmiselle. Tutkimus-tulosten mukaan kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto ja käyttö on pääosin koettu helpoksi. Jonkin verran teknologiasta johtuvia haasteita on kuitenkin ollut. Vuorovaikutus kuvapuhelinpalvelun välityksellä on ollut hyvää ja palvelun käyttäjät eivät ole kaivanneet hoitajien fyysisiä kotikäyntejä. Kuvapuhelinpalvelua on hyödynnetty myös muihin käyttötarkoituksiin, kuin vain hoitajien kanssa yhteydenpitoon. Kuvapuhelunpalvelun muita käyttömahdollisuuksia, kuten jumppaa toivottiin käyttäjien keskuudessa jonkin verran lisää. Tutkimustulosten mukaan kuvapuhelinpalvelu oli lisännyt käyttäjien turvallisuudentunnetta.
Tutkimuksen johtopäätöksissä tultiin siihen tulokseen, että kuvapuhelinpalvelu on helppokäyttöinen, joskin ongelmia käytössä voi tulla teknologian toimintaan liittyvistä asioista. Kuvapuhelinpalvelu helpottaa kotihoidon palvelujen järjestämistä ja on edullisempi niin hyvinvointialueelle, kuin asiakkaalle itselleen. Edullisuutensa lisäksi palvelun käyttö vähentää ympäristön kuormitusta päästöjä vähentämällä. Kuvapuhelinpalvelua olisi syytä tulevaisuudessa hyödyntää laajemmin, sillä sen avulla voidaan tuoda ikäihmisen arkeen sisältöä, joka edistää terveyttä ja hyvinvointia. Kuvapuhelinpalvelu on palvelu, jolla voidaan tukea ikäihmisen kotona asumista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kuvapuhelinpalvelun asiakastyytyväisyyden arvioinnissa ja palvelun kehittämiseen. Jatkotutkimusaiheeksi nousi kuvapuhelinpalvelun aloituksen yhteydessä olevan neuvonnan määrän ja laadun selvittäminen.