Merenkulkijoiden tyytyväisyys etäopetukseen
Palmunen, Joni (2023)
Palmunen, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838183
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää merenkulkijoiden tyytyväisyys etäopetuksessa. Kyselytutkimuksen pohjana käytettiin edellisten tutkimusten havaintoja etäopetuksessa. Mitkä asiat vaikuttavat oppilaiden kokemaan tyytyväisyyteen. Kyselytutkimuksen saadut tulokset osoittivat, että parannettavaa olisi oppilaan ja opettajan välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa myös huomattiin, että oppilaiden oma osallistuminen oli huonompaa verkkokursseilla kuin tavallisessa luokkahuone opetuksessa.
Yleinen tyytyväisyys saatiin helposti selville graafien avulla, josta voitiin nähdä suuremman osan olevan tyytyväisiä verkkoalustojen laatuun ja oppimateriaalin saatavuuteen verkkokurssilla. Myös siirryttäessä verkkokurssilta toiselle suurin osa koki olevansa tyytyväisiä. Tosin moni vastaaja koki, että koulun verkkoalustoilla ei ole riittävästi vuorovaikutusta oppilaiden välillä.
Parannusehdotuksia etäopetusta varten haluttiin myös selvittää tutkimuksessa. Halutuin parannusehdotus oli lisää vuorovaikutusta oppilaan ja opettajan välillä verkkokurssilla. Nopeampaa palautteen antoa opettajilta. Korkealaatuisempi verkko-oppimisalusta ja viimeisenä oman osallistumisen parantaminen verkkokurssilla.
Yleinen tyytyväisyys saatiin helposti selville graafien avulla, josta voitiin nähdä suuremman osan olevan tyytyväisiä verkkoalustojen laatuun ja oppimateriaalin saatavuuteen verkkokurssilla. Myös siirryttäessä verkkokurssilta toiselle suurin osa koki olevansa tyytyväisiä. Tosin moni vastaaja koki, että koulun verkkoalustoilla ei ole riittävästi vuorovaikutusta oppilaiden välillä.
Parannusehdotuksia etäopetusta varten haluttiin myös selvittää tutkimuksessa. Halutuin parannusehdotus oli lisää vuorovaikutusta oppilaan ja opettajan välillä verkkokurssilla. Nopeampaa palautteen antoa opettajilta. Korkealaatuisempi verkko-oppimisalusta ja viimeisenä oman osallistumisen parantaminen verkkokurssilla.