PC VR -sovelluksen muunnos kannettavalle VR -laitteelle
Frunza, Stefan (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa terveysalan projektin kohtauskääntötyö kannettavalle VR -laitteelle. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä Tulevaisuuden Interaktiiviset Teknologiat. VR -laitteet tunnetusti sisältävät teholtaan alhaisempaa laitteistoa, ja siksi tutkimuskysymyksenä oli, kuinka paljon alkuperäistä käyttäjäkokemusta voisi säilyttää käännetyllä alustalla. Sen lisäksi sekundaarisena tutkimuskysymyksenä oli tutkittu, millä työkaluilla optimoinnin kautta kokemuksen säilytys olisi mahdollista toteuttaa.
Työn aluksi tutkittiin projektin pelattavuutta ja suorituskykyä. Sitten kokeiltiin eri optimointiyhdistelmiä ja käyttäjäkokemusprosesseja. Niiden tulokset mitattiin piirtokutsujen ja kuvataajuden kautta. Näin varmistettiin, että laitteiston potentiaalia maksimoitiin samalla ja vältettiin pullonkaulauksen syntymistä tai alhaista visuaalisen kokemuksen laatua, sillä ne voivat tuottaa terveyshaittoja.
Tuloksena oli, että projektia saatiin onnistuneesti hieman optimoitua piilopintojen poiston avulla. Laajuudeltaan projektilla oli rajoitettu lähestymistapa kannettavan VR -laitteen optimoinnissa. Yleensä kääntötyöhön vaaditaan kokonaisia kehitysryhmiä, joissa jokainen henkilö on erikoistunut omaan alueeseensa sen sisällä ja kääntötyössä tälläinen haaste vaatisi projektin ominaisuuksien uudelleen suunnittelua tai jopa kokonaisien projektiosioiden poistoa.
Työn aluksi tutkittiin projektin pelattavuutta ja suorituskykyä. Sitten kokeiltiin eri optimointiyhdistelmiä ja käyttäjäkokemusprosesseja. Niiden tulokset mitattiin piirtokutsujen ja kuvataajuden kautta. Näin varmistettiin, että laitteiston potentiaalia maksimoitiin samalla ja vältettiin pullonkaulauksen syntymistä tai alhaista visuaalisen kokemuksen laatua, sillä ne voivat tuottaa terveyshaittoja.
Tuloksena oli, että projektia saatiin onnistuneesti hieman optimoitua piilopintojen poiston avulla. Laajuudeltaan projektilla oli rajoitettu lähestymistapa kannettavan VR -laitteen optimoinnissa. Yleensä kääntötyöhön vaaditaan kokonaisia kehitysryhmiä, joissa jokainen henkilö on erikoistunut omaan alueeseensa sen sisällä ja kääntötyössä tälläinen haaste vaatisi projektin ominaisuuksien uudelleen suunnittelua tai jopa kokonaisien projektiosioiden poistoa.