Virtuaalinen todellisuus osana markkinointia
Huttunen, Teemu (2023)
Huttunen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938380
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa keskitytään virtuaalisen todellisuuden markkinointimahdollisuuksiin. Tutkimus perustuu aiempiin tutkimuksiin, internetlähteisiin ja teemahaastatteluun. Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, teemahaastattelusta, sekä työn pohdinnasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää virtuaalisen todellisuuden toimintaperiaatteita ja sen käyttöä sekä näkyvyyttä markkinoinnissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinointiin liittyviä perusasioita, mukaan lukien virtuaalisen todellisuuden perusteita, historiaa sekä esimerkkejä virtuaalisen todellisuuden käytöstä markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineiston hankinta tapahtui internetlähteiden sekä teemahaastattelun avulla. Haastattelukysymysten avulla tarkastellaan haastateltavien näkemyksiä virtuaalisen todellisuuden eduista ja haitoista markkinointiyhteydessä, sekä arvioidaan nykytilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyön tulokset antavat näkökulmia virtuaalisen todellisuuden mahdollisuuksiin markkinoinnissa ja antavat pohjaa jatkotutkimukselle. Teemahaastatteluista selviää virtuaalisen todellisuuden tämänhetkinen tilanne, sekä selkeä katsaus siitä, miltä tulevaisuus voisi näyttää.