Päiväkirjaopinnäytetyö viestintäharjoittelijan työstä hyvinvointialueella
Haataja, Inna (2023)
Haataja, Inna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838219
Tiivistelmä
Päiväkirjaopinnäytetyö viestintäharjoittelijan työstä hyvinvointialueella-opinnäytetyö seurasi kymmenen viikon ajan viestinnän harjoittelijan työtä tuoreella Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Seurantajakso sijoittui aikavälille 16.1.-24.3.2023.
Opinnäytetyö alkoi johdannolla, jossa esitellään työnantaja, työn tavoite ja tekstin sisäiset kytkökset. Johdantoa seurasi lähtötilanteen kuvaus, jossa kuvattiin viestintäharjoittelijan tärkeimmät työtehtävät ja sidosryhmät sekä vuorovaikutustaitojen ja osaamistason lähtötilanne. Seuraavaksi opinnäytetyössä oli varsinainen päiväkirjaosuus, päiväkirjamerkinnät kymmenen viikon ajalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata viestinnän harjoittelijan ammatillista kehitystä, hyödyntää tietoperustaa käytännön työhön ja alan teorian oppimiseen sekä sanoittaa oppimista. Etukäteen asetetut tavoitteet olivat kehittyä sosiaalisessa mediassa viestimisessä, oppia julkishallinnollisen organisaation viestinnästä, kehittyä kirjoittajana sekä kartuttaa työelämätaitoja.
Päiväkirjamerkintöjä seurasi opinnäytetyössä pohdintaosio, jossa tarkasteltiin etukäteen asetettujen tavoitteiden toteutumista, viestinnän osaajaksi kehittymistä ja sitä, mitä koko prosessi opetti. Kirjoittaja totesi lopun pohdintaosiossa kehittyneensä monella osa-alueella. Hän koki myös ammatillisen itsetuntemuksensa parantuneen. Ammatillinen osaaminen ja työelämätaidot vahvistuivat ja tietämys julkishallinnon viestinnästä lisääntyi. Myös taidot sosiaalisen median viestinnässä ja kirjoittamisessa kehittyivät.
Opinnäytetyö alkoi johdannolla, jossa esitellään työnantaja, työn tavoite ja tekstin sisäiset kytkökset. Johdantoa seurasi lähtötilanteen kuvaus, jossa kuvattiin viestintäharjoittelijan tärkeimmät työtehtävät ja sidosryhmät sekä vuorovaikutustaitojen ja osaamistason lähtötilanne. Seuraavaksi opinnäytetyössä oli varsinainen päiväkirjaosuus, päiväkirjamerkinnät kymmenen viikon ajalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata viestinnän harjoittelijan ammatillista kehitystä, hyödyntää tietoperustaa käytännön työhön ja alan teorian oppimiseen sekä sanoittaa oppimista. Etukäteen asetetut tavoitteet olivat kehittyä sosiaalisessa mediassa viestimisessä, oppia julkishallinnollisen organisaation viestinnästä, kehittyä kirjoittajana sekä kartuttaa työelämätaitoja.
Päiväkirjamerkintöjä seurasi opinnäytetyössä pohdintaosio, jossa tarkasteltiin etukäteen asetettujen tavoitteiden toteutumista, viestinnän osaajaksi kehittymistä ja sitä, mitä koko prosessi opetti. Kirjoittaja totesi lopun pohdintaosiossa kehittyneensä monella osa-alueella. Hän koki myös ammatillisen itsetuntemuksensa parantuneen. Ammatillinen osaaminen ja työelämätaidot vahvistuivat ja tietämys julkishallinnon viestinnästä lisääntyi. Myös taidot sosiaalisen median viestinnässä ja kirjoittamisessa kehittyivät.