Retrotyylisen 3D-peligrafiikan kasvava suosio pelikehittäjien keskuudessa
Virmajoki, Joona (2023)
Virmajoki, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä viime vuosien aikana yleistyneen retrotyylisen 3D-peligrafiikan tärkeitä piirteitä sekä tutkia, miten se eroaa modernista peligrafiikasta. Työssä esiteltiin tilastollisia kuvioita retrotyylisten 3D-pelien kasvavasta määrästä ja selvitettiin, onko tyylin suosio kasvanut pelikehittäjien keskuudessa edellisen vuosikymmenen aikana. Lisäksi työssä tutkittiin retrotyylisen 3D-grafiikkan käyttöön liittyviä vahvuuksia.
Opinnäytetyön tietopohja rakennettiin tutkimalla internet- ja lehtiartikkeleja. Tilastolliset kuviot luotiin tutkimalla Steam-kaupassa julkaistujen retrotyylisten 3D-pelien määrää aikavälillä 2006–2023. Tutkimus liittyen retrotyylisten 3D-pelien kasvavaan määrään tehtiin analysoimalla tilastollisia kuvioita.
Retrotyylisellä 3D-peligrafiikalla pyritään imitoimaan varhaisten 3D-grafiikkaa hyödyntäneiden videopelien pelkistettyjä visuaalisia elementtejä. Tilastollinen tutkimus osoittaa, että Steam-verkkokaupassa julkaistujen retrotyylisten 3D-pelien määrä kasvoi nollasta 277:ään kappaleeseen aikavälillä 2006–2023. Suurin prosentuaalinen kasvupiikki tapahtui vuonna 2020, jolloin pelien määrä kasvoi lähes 230 % vuoteen 2019 verrattuna.
Tilastotutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että retrotyylisen 3D-grafiikan suosio kasvoi pelikehittäjien keskuudessa merkittävästi aikavälillä 2019–2023. Käyttäen retrotyylistä 3D-peligrafiikkaa videopelille voidaan luoda uniikki ja erottuva visuaalinen ilme. Retrotyylinen 3D-grafiikka voi vetää nostalgian avulla puoleensa etenkin vanhempia pelaajia. Retrotyylinen 3D-grafiikka tarjoaa myös monia etuja etenkin pienen budjetin indiepeleille. Yksinkertaisen retrografiikan luominen ei vaadi työlästä tuotantoprosessia, mikä mahdollistaa ketterän ja iteratiivisen työskentelytavan.
Opinnäytetyön tietopohja rakennettiin tutkimalla internet- ja lehtiartikkeleja. Tilastolliset kuviot luotiin tutkimalla Steam-kaupassa julkaistujen retrotyylisten 3D-pelien määrää aikavälillä 2006–2023. Tutkimus liittyen retrotyylisten 3D-pelien kasvavaan määrään tehtiin analysoimalla tilastollisia kuvioita.
Retrotyylisellä 3D-peligrafiikalla pyritään imitoimaan varhaisten 3D-grafiikkaa hyödyntäneiden videopelien pelkistettyjä visuaalisia elementtejä. Tilastollinen tutkimus osoittaa, että Steam-verkkokaupassa julkaistujen retrotyylisten 3D-pelien määrä kasvoi nollasta 277:ään kappaleeseen aikavälillä 2006–2023. Suurin prosentuaalinen kasvupiikki tapahtui vuonna 2020, jolloin pelien määrä kasvoi lähes 230 % vuoteen 2019 verrattuna.
Tilastotutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että retrotyylisen 3D-grafiikan suosio kasvoi pelikehittäjien keskuudessa merkittävästi aikavälillä 2019–2023. Käyttäen retrotyylistä 3D-peligrafiikkaa videopelille voidaan luoda uniikki ja erottuva visuaalinen ilme. Retrotyylinen 3D-grafiikka voi vetää nostalgian avulla puoleensa etenkin vanhempia pelaajia. Retrotyylinen 3D-grafiikka tarjoaa myös monia etuja etenkin pienen budjetin indiepeleille. Yksinkertaisen retrografiikan luominen ei vaadi työlästä tuotantoprosessia, mikä mahdollistaa ketterän ja iteratiivisen työskentelytavan.