Utformningen av den fysiska lärmiljön på daghemmet och barnets delaktighet i processen
Byman, Isabella; Lindroos, Chia (2023)
Byman, Isabella
Lindroos, Chia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838074
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie. Syftet är att öka kunskapen om hur man formar en lämplig lärmiljö på daghemmet och hur man får barnet delaktigt i processen. Fokuset på arbetet ligger på barn i 3–5 årsåldern. Våra frågeställningar till lärdomsprovet är: Hur kan pedagogerna utveckla en fysisk lärmiljö som främjar barnets lärande och delaktighet? Hur får man barnet delaktigt i processen? Vår referensram består av Reggio Emilias pedagogiska filosofi och barnets perspektiv på delaktighet. För att samla in material används databaserna EBSCO, SageJournals, ScienceDirect, SpringerLink och GoogleScholar. Tio forskningsartiklar är inkluderade i analysmaterialet som behandlar hur en lämplig lärmiljö ska vara utformad, inflytande på barnets utveckling och lärande samt hur man gör barnet delaktigt i processen. Som analysmetod användes innehållsanalys och Forsbergs och Wengströms 5 stegsmodell. Resultatet tyder på att det finns en tydlig koppling mellan barnet och miljön. Med lärmiljön menas inte enbart hur huset är byggt utan även vad det finns för material tillgängligt och hur omgivningen ser ut. Barnet måste ges möjligheten till att öva på att vara delaktiga i beslut som rör dem, även då det handlar om utformningen av lärmiljön på daghemmet. Genom att barnen får vara delaktiga i processen bidrar det till flera positiva fördelar, så som en ökad självständighet, förmågan att ta ansvar och en förbättrad självkänsla.