Digitaalisen palvelualustan perustaminen digitaalista markkinointia aloitteleville yrityksille : case: Neotar Oy
Barck, Erika (2023)
Barck, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537770
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, mitä ominaisuuksia digi- ja somemarkkinointia aloitteleville yrityksille suunnatun digitaalisen palvelualustan pitäisi sisältää ja millaiset sisällöt palvelisivat sen käyttäjiä.
Työn tilaajana toimii markkinointitoimisto Neotar Oy.
Opinnäytetyön aihe syntyi yritysten todellisesta tarpeesta saada tukea markkinointiin. Haastavan taloustilanteen vuoksi pienemmillä yrityksillä ei ole resursseja ulkoistaa markkinointia. Pitkäjänteinen markkinoinnin toteuttaminen on kuitenkin vahvan brändin pohja, jolla pedataan kasvun mahdollisuutta elpyvään markkinatilanteeseen. Yritysten sisällä ei kuitenkaan aina ole markkinointiosaamista, joten matalan kynnyksen tuki yrityksille on tarpeen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistona käytettiin teemahaastatteluja, sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työtä varten toteutettiin kolme eri alan yrittäjien yksilöhaastattelua. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella saatiin käsitys siitä, millaiset sisällöt auttaisivat yrittäjiä suunnittelemaan ja toteuttamaan yritystensä markkinointia. Yleisin haaste markkinointia itse toteuttavilla yrityksillä on ajan ja osaamisen puute, johon digitaalisella palvelualustalla pyritään vastaamaan.
Työn tilaajana toimii markkinointitoimisto Neotar Oy.
Opinnäytetyön aihe syntyi yritysten todellisesta tarpeesta saada tukea markkinointiin. Haastavan taloustilanteen vuoksi pienemmillä yrityksillä ei ole resursseja ulkoistaa markkinointia. Pitkäjänteinen markkinoinnin toteuttaminen on kuitenkin vahvan brändin pohja, jolla pedataan kasvun mahdollisuutta elpyvään markkinatilanteeseen. Yritysten sisällä ei kuitenkaan aina ole markkinointiosaamista, joten matalan kynnyksen tuki yrityksille on tarpeen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistona käytettiin teemahaastatteluja, sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Työtä varten toteutettiin kolme eri alan yrittäjien yksilöhaastattelua. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella saatiin käsitys siitä, millaiset sisällöt auttaisivat yrittäjiä suunnittelemaan ja toteuttamaan yritystensä markkinointia. Yleisin haaste markkinointia itse toteuttavilla yrityksillä on ajan ja osaamisen puute, johon digitaalisella palvelualustalla pyritään vastaamaan.