Rakenteluleikki päiväkodissa
Sinervuo, Riina (2014)
Sinervuo, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115454
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Työni tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien näkemyksiä päiväkodissa tapahtuvasta 2-6-vuotiaiden lasten rakenteluleikistä ja tuoda esille siihen liittyviä havaintoja: tyypillisen leikkitilanteen piirteitä, leikkiin liittyvää välineistöä sekä aikuisten tarjoaman kannustuksen muotoja.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkielma. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päivä-kodin eri toimipisteissä työskentelevää lastentarhanopettajaa teemahaastattelun menetelmällä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla, jotka suoritettiin päiväkodin tiloissa. Aineisto analysoitiin litteroimalla haastattelut ja teemoittelemalla vastaukset haastatteluissa käytettyjen teemojen mukaan.
Haastatteluiden teemoja olivat: yksilölliset erot, ikä, leikkitilane, välineet, vahvistaminen ja vaikutukset. Tuloksista ilmeni, että rakenteluleikkiä arvostetaan leikin muotona kaikissa päiväkodin ryhmissä. Rakenteluleikki nähtiin erityisesti poikia kiinnostavana leikin muotona, ja siihen pyrittiin rohkaisemaan lapsia ryhmissä. Rakenteluleikin keskeisiksi edellytyksiksi koettiin riittävän suuri tila ja riittävän pitkä aika. Myös henkilökunnan leikin osallistuvalle vahvistamiselle antama aika kannusti haastateltavien mukaan etenkin pienempiä lapsia rakenteluleikkiin. Haasteena nähtiin tyttöjen sekä motorisesti vähemmän taitavien lasten innostuminen rakentelusta. Majan rakennus koettiin leikkinä, joka innostaa vilkkaimpiakin lapsia.
Rakenteluleikki on vapaan leikin muoto, joka tukee lapsen kognitiivista, motorista ja sosiaa-lista kehitystä. Rakenteluleikin kautta lapsi oppii omien tuotoksien ja mielikuvien toteutuksen kautta ympäristöstään, sekä oppii toiminaan ja neuvottelemaan ryhmässä. Rakenteluun tulisi kannustaa päiväkodissa ja rakenteluvälineistön monipuolisuuteen ja saatavuuteen tulisi kiinnittää huomiota leikkivälineiden hankinnassa ja sijoittelussa, sekä arjen käytäntöjä suun-niteltaessa, sillä lelujen esillä olo ja tarjoaminen lapselle vaikuttavat suuresti rakenteluleikin suosioon päiväkodissa.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkielma. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päivä-kodin eri toimipisteissä työskentelevää lastentarhanopettajaa teemahaastattelun menetelmällä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla, jotka suoritettiin päiväkodin tiloissa. Aineisto analysoitiin litteroimalla haastattelut ja teemoittelemalla vastaukset haastatteluissa käytettyjen teemojen mukaan.
Haastatteluiden teemoja olivat: yksilölliset erot, ikä, leikkitilane, välineet, vahvistaminen ja vaikutukset. Tuloksista ilmeni, että rakenteluleikkiä arvostetaan leikin muotona kaikissa päiväkodin ryhmissä. Rakenteluleikki nähtiin erityisesti poikia kiinnostavana leikin muotona, ja siihen pyrittiin rohkaisemaan lapsia ryhmissä. Rakenteluleikin keskeisiksi edellytyksiksi koettiin riittävän suuri tila ja riittävän pitkä aika. Myös henkilökunnan leikin osallistuvalle vahvistamiselle antama aika kannusti haastateltavien mukaan etenkin pienempiä lapsia rakenteluleikkiin. Haasteena nähtiin tyttöjen sekä motorisesti vähemmän taitavien lasten innostuminen rakentelusta. Majan rakennus koettiin leikkinä, joka innostaa vilkkaimpiakin lapsia.
Rakenteluleikki on vapaan leikin muoto, joka tukee lapsen kognitiivista, motorista ja sosiaa-lista kehitystä. Rakenteluleikin kautta lapsi oppii omien tuotoksien ja mielikuvien toteutuksen kautta ympäristöstään, sekä oppii toiminaan ja neuvottelemaan ryhmässä. Rakenteluun tulisi kannustaa päiväkodissa ja rakenteluvälineistön monipuolisuuteen ja saatavuuteen tulisi kiinnittää huomiota leikkivälineiden hankinnassa ja sijoittelussa, sekä arjen käytäntöjä suun-niteltaessa, sillä lelujen esillä olo ja tarjoaminen lapselle vaikuttavat suuresti rakenteluleikin suosioon päiväkodissa.