Kosmetiikan maahantuonti ja B2B-jälleenmyynti
Tammiranta-Sillsten, Soila (2023)
Tammiranta-Sillsten, Soila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121637925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda informaatiota maahantuontiyrityksille ja erityisesti aloitteleville yrittäjille. Tässä opinnäytetyössä otettiin selvää kriteereistä, joita jälleenmyyjät pitävät tärkeänä valitessaan kosmetiikan maahantuojia, joiden kanssa he haluavat tehdä yhteistyötä. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin niihin ominaisuuksiin, joita jälleenmyyjät toivoivat kosmetiikkatuotteilta ja kosmetiikkasarjoilta.
Tavoitteena oli luoda selkeät ohjeistukset maahantuontiyrityksen toiminnalle ja nostaa esille niitä asioita, joita yritystoiminnassa kannattaa priorisoida. Työssä käytettiin lähteinä liiketoiminnan kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja liittyen maahantuontiin, kosmetiikka-alaan sekä liiketoimintaan. Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen verkkokysely, johon vastasi enimmillään 116 henkilöä. Kyselyn kaikkiin kysymyksiin vastasi keskimäärin 114 henkilöä. Kyselyn perusteella tehty selvitys antaa kokonaisvaltaisen kuvan kauneudenhoitoalan ammattilaisten näkemyksistä, kun he arvioivat kosmetiikan maahantuojien yritystoimintaa ja heidän maahantuomiaan kosmetiikkatuotteita.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että jälleenmyyjät pitivät tärkeänä maahantuontiyrityksen asiantuntemusta ja tuen antamisesta jälleenmyyjälle. Kosmetiikkatuotteilta jälleenmyyjät toivoivat tehokkuutta ja kosmetiikkasarjalta monipuolisuutta ja riittävää laajuutta.
Kerättyä tietoa voidaan käyttää oppaana kosmetiikan maahantuonnissa ja apuna yrittäjille, jotta yritystoiminnan aloitus ja kehittäminen olisi helpompaa.
Tavoitteena oli luoda selkeät ohjeistukset maahantuontiyrityksen toiminnalle ja nostaa esille niitä asioita, joita yritystoiminnassa kannattaa priorisoida. Työssä käytettiin lähteinä liiketoiminnan kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja liittyen maahantuontiin, kosmetiikka-alaan sekä liiketoimintaan. Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen verkkokysely, johon vastasi enimmillään 116 henkilöä. Kyselyn kaikkiin kysymyksiin vastasi keskimäärin 114 henkilöä. Kyselyn perusteella tehty selvitys antaa kokonaisvaltaisen kuvan kauneudenhoitoalan ammattilaisten näkemyksistä, kun he arvioivat kosmetiikan maahantuojien yritystoimintaa ja heidän maahantuomiaan kosmetiikkatuotteita.
Kyselyn tuloksista voitiin päätellä, että jälleenmyyjät pitivät tärkeänä maahantuontiyrityksen asiantuntemusta ja tuen antamisesta jälleenmyyjälle. Kosmetiikkatuotteilta jälleenmyyjät toivoivat tehokkuutta ja kosmetiikkasarjalta monipuolisuutta ja riittävää laajuutta.
Kerättyä tietoa voidaan käyttää oppaana kosmetiikan maahantuonnissa ja apuna yrittäjille, jotta yritystoiminnan aloitus ja kehittäminen olisi helpompaa.