Kehonkuvan kehitys yläkouluikäisten poikien kokemana
Honkanen, Ella; Markko, Henna (2023)
Honkanen, Ella
Markko, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537814
Tiivistelmä
Yläkouluikäisten poikien kehonkuvan kehitykseen ovat yhteydessä muun muassa ympäristön ja itsetunnon vaikutukset. Kehokuvan kehitykseen liittyvästä tuen tarpeesta poikien näkökulmasta on vähän tutkittua tietoa verrattuna tyttöjen näkökulmaan. Kouluterveydenhoitajan tarjoama yksilöllinen tuki ja ennaltaehkäisevä työ edellyttää tietoa siitä, millaisissa asioissa pojat kokevat tukea tarvitsevansa ja miten heitä voidaan tukea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkouluikäisten poikien kehonkuvan kehitykseen ja miten kouluterveydenhoitaja voi sitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hakemaan tutkittua tietoa ja käyttää sitä apuna tulevaisuuden ammatissa sekä ammattitaidon ajantasaisuuden ylläpitämisessä. Lisäksi tavoitteena oli edistää yläkouluikäisten poikien avun ja tuen saantia kouluterveydenhoitajalta kehonkuvan kehitykseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää yläkouluikäistä poikaa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että yläkouluikäisten poikien kehonkuvan kehitys koki monenlaisia haasteita murrosiän muutosten seurauksena. Haastatteluissa nousi usein esiin painon ja pituuden kehittymisen yksilöllisyys ja siitä aiheutuvat paineet. Kouluterveydenhoitajan tuki kehonkuvan kehittymisessä näkyi lähinnä kouluterveystarkastusten yhteydessä. Poikien tarvitessa yksilöllistä tukea kehonkuvan kehittymisen aikana oli avun saanti poikien oma-aloitteisuudesta riippuvaa.
Tuloksista uutena asiana ilmeni, että pojat kokisivat helpommaksi asioida samaa sukupuolta olevan kouluterveydenhoitajan vastaanotolla, sillä samaistuminen heidän mielestään helpottaisi asioista keskustelua ja avun saantia. Tuen tarpeen arvioimisessa ja asioiden puheeksi ottamisessa pojat toivovat kouluterveydenhoitajalta suorasanaisuutta, vuoropuhelutaitoja sekä hienovaraisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkouluikäisten poikien kehonkuvan kehitykseen ja miten kouluterveydenhoitaja voi sitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hakemaan tutkittua tietoa ja käyttää sitä apuna tulevaisuuden ammatissa sekä ammattitaidon ajantasaisuuden ylläpitämisessä. Lisäksi tavoitteena oli edistää yläkouluikäisten poikien avun ja tuen saantia kouluterveydenhoitajalta kehonkuvan kehitykseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla.
Opinnäytetyössä haastateltiin neljää yläkouluikäistä poikaa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että yläkouluikäisten poikien kehonkuvan kehitys koki monenlaisia haasteita murrosiän muutosten seurauksena. Haastatteluissa nousi usein esiin painon ja pituuden kehittymisen yksilöllisyys ja siitä aiheutuvat paineet. Kouluterveydenhoitajan tuki kehonkuvan kehittymisessä näkyi lähinnä kouluterveystarkastusten yhteydessä. Poikien tarvitessa yksilöllistä tukea kehonkuvan kehittymisen aikana oli avun saanti poikien oma-aloitteisuudesta riippuvaa.
Tuloksista uutena asiana ilmeni, että pojat kokisivat helpommaksi asioida samaa sukupuolta olevan kouluterveydenhoitajan vastaanotolla, sillä samaistuminen heidän mielestään helpottaisi asioista keskustelua ja avun saantia. Tuen tarpeen arvioimisessa ja asioiden puheeksi ottamisessa pojat toivovat kouluterveydenhoitajalta suorasanaisuutta, vuoropuhelutaitoja sekä hienovaraisuutta.