Nätbutikens påverkan på direktförsäljningen
Lahtela, Benjamin; Rikala, Max (2023)
Lahtela, Benjamin
Rikala, Max
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537807
Tiivistelmä
Ifall företagen vill öka försäljningen i dagens digitaliserade värld, är nätbutiken en bra kanal. Nätbutikernas mängd har vuxit längs med åren och corona pandemin påskynda utvecklingen. Ifall kunderna får allt via nätet, finns det orsaker för företag att hålla på med direktförsäljning? Det är en stor extra kostnad för att ha en försäljare och köra runt landet.
Syftet med arbetet är att forska nätbutikernas påverkan på direktförsäljningen. I arbetet hänvisas direktförsäljningen som den fysiska kundkontakten via kundbesöken. Samtidigt vill vi få reda på ifall F2F försäljningen skulle kunna avslutas med tanken på att nätbutiken kör samma sak. Det sker genom att undersöka teori bakom näthandeln och direktförsäljningen samt analysera respondenternas svar gällande intervjun. Teorin grundar sig på kundresan, kundrelationer, nätbutiker och direktförsäljning.
Vi har gjort en kvalitativ undersökning i vårt arbete, där vi intervjuade tre låsbutiker som har fungerat som långvariga kunder till Tukku-Immonen. Frågorna som ställdes åt respondenterna handlade om Tukku-Immonen och forskningsfrågan som undersöktes. Resultatet vi kom fram till med undersökningen stöder den forskade teorin men besvarar inte direkt frågan.
Undersökningen kan användas av företag som funderar ifall de skall fortsätta att ha en försäljare ute på fältet.
Syftet med arbetet är att forska nätbutikernas påverkan på direktförsäljningen. I arbetet hänvisas direktförsäljningen som den fysiska kundkontakten via kundbesöken. Samtidigt vill vi få reda på ifall F2F försäljningen skulle kunna avslutas med tanken på att nätbutiken kör samma sak. Det sker genom att undersöka teori bakom näthandeln och direktförsäljningen samt analysera respondenternas svar gällande intervjun. Teorin grundar sig på kundresan, kundrelationer, nätbutiker och direktförsäljning.
Vi har gjort en kvalitativ undersökning i vårt arbete, där vi intervjuade tre låsbutiker som har fungerat som långvariga kunder till Tukku-Immonen. Frågorna som ställdes åt respondenterna handlade om Tukku-Immonen och forskningsfrågan som undersöktes. Resultatet vi kom fram till med undersökningen stöder den forskade teorin men besvarar inte direkt frågan.
Undersökningen kan användas av företag som funderar ifall de skall fortsätta att ha en försäljare ute på fältet.