Brändin merkitys urheilevien nuorten ostopäätöksissä
Kuutsa, Juho (2023)
Kuutsa, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mikä on brändin merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksissä. Toimeksiantaja yritys on aina panostanut markkinointiin, mutta nyt he ovat alkaneet tarkastelemaan markkinointistrategiaansa uudelleen. Liiketoiminnan kannalta urheilevat nuoret olivat heille merkityksellinen kohderyhmä. Opinnäytetyössä perehdyttiin erityisesti brändin merkitykseen sekä ostopäätösprosessiin.
Työn tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui verkkokysely, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasi yhteensä 167 vastaajaa.
Tämän työn tulokseksi saatiin, että brändiuskollisuus näkyy urheilevien nuorten ostopäätöksissä. Tutkimustuloksissa kävi ilmi myös, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat tuotteen laatu, aikaisemmat kokemukset sekä luotettava tuotemerkki. Saatujen tulosten perusteella on mahdollista suorittaa aiheeseen liittyviä jatkotutkimuksia.
Työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan urheilua harrastavien nuorten markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimustulokset tarjoavat toimeksiantajalle näkemyksiä siitä mitkä ovat ostopäätösprosessin kannalta merkittäviä tekijöitä. Tuloksissa tulee ilmi mitkä ovat nuorten kannalta mieluisimpia sosiaalisen median kanavia tuoteinformaation seuraamiseen.
Työn tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmäksi valikoitui verkkokysely, joka toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasi yhteensä 167 vastaajaa.
Tämän työn tulokseksi saatiin, että brändiuskollisuus näkyy urheilevien nuorten ostopäätöksissä. Tutkimustuloksissa kävi ilmi myös, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat tuotteen laatu, aikaisemmat kokemukset sekä luotettava tuotemerkki. Saatujen tulosten perusteella on mahdollista suorittaa aiheeseen liittyviä jatkotutkimuksia.
Työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan urheilua harrastavien nuorten markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimustulokset tarjoavat toimeksiantajalle näkemyksiä siitä mitkä ovat ostopäätösprosessin kannalta merkittäviä tekijöitä. Tuloksissa tulee ilmi mitkä ovat nuorten kannalta mieluisimpia sosiaalisen median kanavia tuoteinformaation seuraamiseen.