Ensihoidon kielteisen asiakaspalautteen tragedia : Helsingin pelastuslaitoksen asiakaspalautteet
Peräjoki, Anssi (2014)
Peräjoki, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015427
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia miksi Helsingin pelastuslaitoksen ensihoitopalvelun asiakkaat antavat kielteistä palautetta saamastaan palvelusta käyttäytymiseen, inhimillisyyteen, eettisyyteen ja kohteluun liittyvissä asioissa. Tavoitteena oli aikaansaada mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa, siitä kuinka ensihoitopalvelun asiakkaat ovat palvelun kokeneet.
Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin asiakaspalautteita, joilla asiakkaat ovat oma-aloitteisesti lähestyneet palveluntuottajaa, Helsingin pelastuslaitosta. Opinnäytetyö poikkeaa aikaisemmista aiheesta tehdyistä tutkimuksista lähtökohtaisen aineistonsa osalta (tyytymättömyyden tutkinta). Tuloksena selvisi ensihoitopalvelun asiakkaiden antamien kielteisten palautteiden syyksi heidän kokemansa kohtelu ja siitä aiheutunut hoitokärsimys. Hoitokäytänteiden selvittelyssä esiin nousi asiakaspalautteiden tekijänä muut kuin potilas itse.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa hoitokärsimyksen aiheuttavista tekijöistä ensihoitotehtävissä. Opinnäytetyön hyöty on tuloksien avulla havaitut kehittämiskohteet, sekä tutkimuksessa esitetyn tragedian havaitseminen ensihoidossa ja pyrkimys sitä hyödyntämällä tutkimuksessa esitettyyn romanssiin.
Tragediassa esiintuotu tehtävien ja toimenkuvan painopisteen muuttuminen, jonka oivaltaminen vaikuttaa asiakkaiden kokemaan palveluun, sekä toivottavasti auttaa työntekijää itseään jaksamaan tehtävässään.
Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin asiakaspalautteita, joilla asiakkaat ovat oma-aloitteisesti lähestyneet palveluntuottajaa, Helsingin pelastuslaitosta. Opinnäytetyö poikkeaa aikaisemmista aiheesta tehdyistä tutkimuksista lähtökohtaisen aineistonsa osalta (tyytymättömyyden tutkinta). Tuloksena selvisi ensihoitopalvelun asiakkaiden antamien kielteisten palautteiden syyksi heidän kokemansa kohtelu ja siitä aiheutunut hoitokärsimys. Hoitokäytänteiden selvittelyssä esiin nousi asiakaspalautteiden tekijänä muut kuin potilas itse.
Tämän opinnäytetyön avulla saatiin tietoa hoitokärsimyksen aiheuttavista tekijöistä ensihoitotehtävissä. Opinnäytetyön hyöty on tuloksien avulla havaitut kehittämiskohteet, sekä tutkimuksessa esitetyn tragedian havaitseminen ensihoidossa ja pyrkimys sitä hyödyntämällä tutkimuksessa esitettyyn romanssiin.
Tragediassa esiintuotu tehtävien ja toimenkuvan painopisteen muuttuminen, jonka oivaltaminen vaikuttaa asiakkaiden kokemaan palveluun, sekä toivottavasti auttaa työntekijää itseään jaksamaan tehtävässään.