Event Management and Marketing of Judo Clubs in Peripheral Area, Case: Koyama-Shiai 2014
Hyväri, Sampsa (2014)
Hyväri, Sampsa
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on toimeksiantanut Rovaniemeläinen judoseura Koyama Ry. Työn tietoperusta käsittelee tapahtumahallintoa ja -markkinointia erityisesti urheiluseuratoimintaan liittyen. Sen tarkoituksena on toimia perustason käsikirjana ja tietolähteenä judoseurojen tapahtumien järjestämiselle. Tutkimusosio on toteutettu toimeksiantajan järjestämästä judokilpailusta, Koyama-Shiai 2014:stä, tarkoituksena selvittää mitkä olivat osallistujien tärkeimmät syyt tulla kilpailuihin ja toisaalta mitkä syyt estivät potentiaalisia osallistujia tulemasta paikalle. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä asiat seuran tapahtumahallinnossa ja
-markkinoinnissa on hoidettu hyvin sekä mitkä osa-alueet vaativat vielä kehittämistä.
Tutkimus on toteutettu kesäkuussa 2014, heti tutkimuksen kohteena olleen tapahtuman jälkeen. Kyselyyn vastasi 53 henkilöä, joista 36 oli osallistunut kilpailuun, sekä 17 henkilöä, jotka eivät osallistuneet kilpailuun. Suhteellisen pienestä vastaajamäärästä johtuen tulokset on analysoitu pääosin kvalitatiivisilla menetelmillä, kuten etsimällä samankaltaisuuksia vastausten joukosta. Näin ollen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää kattamaan kaikkia kilpailuun osallistuneita tai potentiaalisia osallistujia, vaan niiden avulla voidaan tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä, huomioiden erityisesti se, että suurin osa vastaajista oli toimeksiantajaseuran edustajia. Tutkimustulos kertoo syitä siihen, miksi ihmiset osallistuivat kilpailuun tai miksi he eivät osallistuneet siihen. Tutkimustuloksista voidaan tulkita myös, mitkä osa-alueet tapahtumahallinnossa ja -markkinoinnissa on hoidettu hyvin ja mitä seikkoja tulisi parantaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa selivisi, että kilpailun järjestämisajankohdalla vaikuttaa olevan merkittävä vaikutus siihen, että ihmiset voivat ja haluavat osallistua kilpailuun. Lisäksi kävi ilmi, että pitkien etäisyyksien Lapissa kotiseuran tai lähellä olevan seuran järjestämiin tapahtumiin osallistuminen koetaan tärkeäksi, sillä matkustusaika ja -kustannukset saadaan näin pysymään kohtuullisina. Tutkimustulokset antavat ymmärtää toimeksiantajan ottaneen huomioon tärkeimmät perusasiat tapahtumajärjestelyissä kyiseisen kilpailun kohdalla.
-markkinoinnissa on hoidettu hyvin sekä mitkä osa-alueet vaativat vielä kehittämistä.
Tutkimus on toteutettu kesäkuussa 2014, heti tutkimuksen kohteena olleen tapahtuman jälkeen. Kyselyyn vastasi 53 henkilöä, joista 36 oli osallistunut kilpailuun, sekä 17 henkilöä, jotka eivät osallistuneet kilpailuun. Suhteellisen pienestä vastaajamäärästä johtuen tulokset on analysoitu pääosin kvalitatiivisilla menetelmillä, kuten etsimällä samankaltaisuuksia vastausten joukosta. Näin ollen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää kattamaan kaikkia kilpailuun osallistuneita tai potentiaalisia osallistujia, vaan niiden avulla voidaan tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä, huomioiden erityisesti se, että suurin osa vastaajista oli toimeksiantajaseuran edustajia. Tutkimustulos kertoo syitä siihen, miksi ihmiset osallistuivat kilpailuun tai miksi he eivät osallistuneet siihen. Tutkimustuloksista voidaan tulkita myös, mitkä osa-alueet tapahtumahallinnossa ja -markkinoinnissa on hoidettu hyvin ja mitä seikkoja tulisi parantaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa selivisi, että kilpailun järjestämisajankohdalla vaikuttaa olevan merkittävä vaikutus siihen, että ihmiset voivat ja haluavat osallistua kilpailuun. Lisäksi kävi ilmi, että pitkien etäisyyksien Lapissa kotiseuran tai lähellä olevan seuran järjestämiin tapahtumiin osallistuminen koetaan tärkeäksi, sillä matkustusaika ja -kustannukset saadaan näin pysymään kohtuullisina. Tutkimustulokset antavat ymmärtää toimeksiantajan ottaneen huomioon tärkeimmät perusasiat tapahtumajärjestelyissä kyiseisen kilpailun kohdalla.